Kållåda med quinoa

torsdag 14 september 2017




Kål i alla former hör väl hösten till. Det finns så oerhört många kålsorter att välja och variera mellan. Här har jag använt den vanliga vitkålen, men ingenting hindrar att du byter ut en del mot grönkål, rödkål eller rosenkål exempelvis. I synnerhet om du råkar ha det i din egen trädgård.

Till 5x0,8liters formar och en större ugnsform behövde jag:

2 kg kål
1,2 kg köttfärs/malet kött
2 stora morötter
3 lökar + blast
1  solo vitlök
2 lemon drop chili
 1-2 dl havregrädde
sojasås
örtsalt
svartpeppar
smör
1,5 dl kokt quinoa (i växtbuljong)
skorpmjöl/ströbröd + smörklickar

Gör så här:
1. Strimla kålen och stek den i omgångar i stekpanna i smör-oljeblandning. Stek köttet. Stek snabbt de skurna grönsakerna. Krydda alltsammans.

2. Blanda den kokta quinoan med köttet, chilin och vitlöken.

3. Blanda den stekta kålen och de stekta grönsakerna.

4. Smörj formarna och börja med ett lager kål-grönsaksblandning, sedan kött-quinoablandning och avsluta med ett kållager. Blanda grädde och soja och häll över. Använd mer grädde än i receptet om du vill. Strö lite ströbröd och några smörklickar överst.


5. In i 200 graders ugn i ca 1 timme.











Kommentar: Jag djupfryste folieformarna (till min son). Jag plockade lite svamp, som jag stekte tillsammans med tomater  och lök. Det blev ett smarrigt tillbehör till kållådan. I källaren hittade jag ännu en burk inlagd zucchini från förra året, som faktiskt förhöjde kålens fina smak ytterligare. Den stora köttmängden kanske förvånar någon men män som tränar behöver ju mycket protein! 

Här hittar du ett lite annorlunda recept på en god kållåda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar