Strandkrogen i Nagu, Finland

tisdag 1 augusti 2017


Den här sommaren har jag hunnit äta på Strandkrogen två gånger ... och dessutom samma vecka. Men är det gott så är det! Första gången glömde jag kameran så det var ju också ett fullgott skäl att återvända med snarast möjligt. Strandkrogen i Nagu öppnade våren 2017 och Minna Ohvo (tidigare innehavare av Bystrand) håller i trådarna. Och det gör hon med bravur! Skål för henne! Och den kylda champagnen smakade faktiskt extra gott denna fantastiskt soliga dag!

Den trevliga Champagne loungen. Och jag bad faktiskt om tillstånd att få ta en bild på dessa glada människor och den vackra hunden!


Jag åt den stekta siken med pepparrotsskum och var otroligt nöjd med mitt val. Precis lämplig mängd pepparrot och fint stekt fisk. 
 Black Angus oxinnerfilé med rödvinsås. Köttet lär ska ha varit mycket bra. Lite för mycket grillat för att vara medium minus, tyckte personen som åt rätten.
 Black Angus oxinnerfilé med gräddig skogssvampsås. Min son kommenterade att det var den godaste svampsåsen han  någonsin ätit.

Lammlägg med rödvinssås. En klassiker som alltid brukar vara god. Maken åt denna och lovordade smaken. Han tyckte dock att lammläggen kunde ha varit lite varmare.

 Eftersom vi hade en leverälskare med i gänget så var hans val av maträtt inte svårt. Stekt lever, bacon och lök med ett smörigt potatismos till. Han var också nöjd med rätten ... men skulle ha velat ha den serverad lite varmare.

Black Angus flank steak med rödvinssås. Den var också god men lite kall. Lantpommes och grönsaker som tillbehör.

 Laxmoussefylld gös med vittvinssås blev mitt val. Fisken var bra (när den fått lite extra salt på sig) men vittvinssåsen smakade inte riktigt som jag tycker en vittvinssås ska smaka. Den här var lite för gräddig och tjock i konsistensen. Skulle ha velat ha lite mer syra i den. Men smaken är ju delad ...







Mätta och belåtna åkte vi hem i det fantastiska vädret. Vi var alla mycket nöjda med maten (förutom att rätterna kunde ha serverats lite varmare) och betjäningen likaså. Strandkrogen serverade  också brunch på lördagar och söndagar under juli månad. Efterrätterna från brunchen ser du här nedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar