Grillad misolax

fredag 25 augusti 2017


Supergod marinerad och grillad lax på Tomi Björcks sätt. Jag var lite fundersam beträffande grillandet, eftersom jag trodde att all marinad skulle fastna på gallret men det gjorde den inte. Resultatet blev bättre än väntat och smakerna satt som en smäck. Utseendet var jag inte helt nöjd med...borde ha använt halster för att få den hela filén snygg.

Ingredienser:
600 g laxfilé

Marinad:
3 msk misopasta
2 msk olivolja
2 mks sojasås
2 msk vittvin
1 msk mirin
2 tsk honung

1. Skär laxen i fyra bitar. (Jag behöll filén hel, men fick lov att skära den i bitar vid grillningen för att få den snyggt vänd.)

2. Blanda alla ingredienser till marinaden. Lägg fiskbitarna i en form och häll på marinaden. Låt marinera en halv timme.

3. Placera bitarna på grillen eller i pannan med skinnsidan nedåt och grilla ca 3 minuter. Vänd och grilla också andra sidan ca 3 minuter.





Till fisken drack vi ett av mina vita favoritviner: Viña Esmeralda från Torres. Halvtorrt men mer mot det torra hållet med lämplig fruktighet. Jag tycker det passar fantastiskt bra till alla rätter med lite Asienstuk över sig. Min squashgratäng från förra blogginlägget var ett mycket bra val som tillbehör till laxen. Goda sommarsmaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar