HONDARRIBIA - HERMANDAD DE PESCADORES

söndag 16 oktober 2016




Min första gåva i egenskap av matbloggare ser ni här...gissa om den är mig kär! En handmålad vinlåda är väl inte så märkvärdig ...men ...när man får den av denhär charmerande kocken och ägaren till Hermandad de Pescadores så är den guld värd. Också personalen var förtjusande och professionell.



Vi tog bussen till Hondarribia (by med ca 16000 invånare). Resan tog en halv timme så mycket lämpligt utflyktsmål från San Sebastián. Vacker lugn by som ligger en kort båtresa från den franska staden Hendaye på andra sidan viken, bakom husen på bilden nedan.


Här finns också San Sebastiáns flygfält för inrikesflyg. Hade faktiskt kollat upp en annan restaurang på Tripadvisor men av någon anledning frågade vi en lokal dam vilken restaurang hon rekommenderar och hon lovordade Hermandad de Pescadores så till den milda grad att vi strosade iväg dit för att kolla läget. Förstås var allting fullbokat (fredag och helgdag) men då jag förklarade att vi var från Finland och viftade och hade mig (och kanske för att jag gjorde det på spanska och min man som pratar mycket bra spanska ackompanjerade mig) lyckades vi få ett bord då vi lovade att ge oss av en viss tid.


Vad åt vi då? Förrätterna bestod av deras fantastiska "sopa de pescado"(fisksoppa), sparris med chilisås och majonnäs och ibericoskinka på quindillabädd (quindilla är en spansk chilisort) .




Soppan är deras mest populära rätt och den var mycket läcker. Även de övriga förrätterna var fräscha och smakliga. Huvudrätterna bestod av sjötunga med mandel , bläckfisk i eget bläck och grillad bläckfisk med chilisås.




Jag ville pröva bläckfisken i eget bläck eftersom det var en ny upplevelse för mig. Ser läskigt ut men smaken var ok tillsammans med ris. Portionen var nog för stor för en person, i mitt tycke ganska mättande...men det är väl inget att klaga på! Alla var nöjda med sina val...glömde säga att vi också drack ett gott vitt Rioja-vin till maten men det förstod ni säkert!


Ni måste helt enkelt göra en avstickare till Hondarribia och denna restaurang om ni är i närheten. Havet, strandpromenaderna, byns charm, maten, människorna...allt är äkta.







Hasta luego Hondarribia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar