Linsterrin med svamp

onsdag 19 maj 2021



Den här mättande och hälsosamma vegetariska terrinen är lika god varm och kall, men kylskåpskall är den ingen smaksensation. Jag föredrar att äta terrinen ljummen. Jag använde torkade svampar i stället för färska champinjoner och bytte också ut fullkornsbrödsmulorna till panko ströbröd. Terrinen kan ätas som ensam rätt tillsammans med en fräsch grön- eller tomatsallad, men passar också som tillbehör till grillat. Receptet är taget ur "Ruokaa rakkaudella Saarenmaalla" (Sikke Sumari).


 

Ingredienser:
175 g röda linser
2 1/2 dl vatten (jag behövde drygt 3 dl)
1 lagerblad (använde lite fler)
125 g riven ost
1 gul lök
4 rivna vitlöksklyftor (eller enligt smak och tycke)
50 g champinjoner (eller andra svampar) i bitar (jag använde 2 nävar torkad blötlagd svamp: trumpet, trattkantarell, Karl Johan)
2 skivor fullkornsbröd utan skal, smulat (jag använde i stället 1/2 dl panko, japanskt ströbröd)
2 msk citronsaft
3 msk hackad bladpersilja, också mejram, oregano eller timjan passar
1 ägg
salt och svartpeppar
smör till formen




1. Förvärm ugnen till 190 grader. Skölj linserna. Lägg linserna, vattnet och lagerbladen i en medelstor kastrull, koka upp och låt sedan linserna puttra utan lock tills allt vatten har avdunstat, dvs. ca 20 minuter eller tills linserna är mjuka.

2. Häll linserna i en skål och låt svalna. Blanda ner osten, den hackade löken och vitlöken, svampen (jag stekte min svamp först), brödsmulorna, citronsaften, de hackade örterna och ägget. Smaksätt med salt och peppar och kolla att allt är väl blandat. Avsmaka.

3. Smöra en avlång form. Jag valde att lägga i bakplåtspapper, som jag penslade med smält smör. Häll blandningen i formen. Grädda utan lock i 45-60 minuter, tills ytan är gyllenbrun. Låt svalna i formen.

4. Lägg terrinen på en salladsbädd och servera osmaksatt yoghurt, blandad med färska örter, valnötter, honung, citron och nötolja till. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar