Kikärts- och kirskålsgryta med Mellanösterntwist

onsdag 26 maj 2021

 

Kirskålen frodas hos oss och förutom att den är god tycker jag den är ganska vacker. Och som tur är har den inte tagit över herraväldet på gräsmattan och i trädgården, utan breder snällt ut sig enbart i skogsbrynet. Jag är dålig på att använda nässlor i matlagningen, fast de också finns i överflöd. Men kirskålen däremot, kanske för att den inte sticks och bränner, använder jag i sallader, omeletter, gratänger, pajer, pesto och grytor. Plocka bara de minst bladen, dvs. de som just håller på att slå ut (se bilden). De stora smakar nämligen inte så bra. 

I bloggarkivet finns detta recept på en god kirskålspaj. Där använder jag färdig rågdeg, bekväm som jag är.

I dagens gryta finns förutom kikärter och kirskål lök, paprika, vitlök, grädde och lite trevliga kryddor. Grytan kan ätas som sådan med ett gott bröd eller som tillbehör till fisk, fågel eller kött.



Ingredienser:

2 gula lökar 

2-3 vitlöksklyftor

1,5 liter färska kirskålsblad

1 stor röd paprika

2 tsk spiskummin

2 tsk kardemumma

1-2 tsk sambal oelek

2,5 dl havregrädde

6 dl kokta kikärter

soja

1. Skala löken och skär den i tunna strimlor. Finhacka vitlöken. Stek på medelvärme i olja tills de mjuknar.

2. Tillsätt sköljd och hackad kirskål, strimlad paprika, spiskummin, kardemumma och sambal oelek. Låt steka tills kålen mjuknat.

3. Rör i grädden och tillsätt kikärterna. Låt alltsamman bli varmt. 

4. Smaka av med soja och eventuellt mer sambal oelek.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar