Kladdkaka med turkisk peppar och hallongrädde

söndag 7 mars 2021

 

För mig, som älskar salmiak, är det här en suverän avslutning på middagen. Jag följde ett recept från "Jennys matblogg", men minskade lite på sockermängden. I mitt tycke kunde också salmiaksmaken ha fått vara mera framträdande, så om du gillar salmiak kan du ha i en större mängd än receptet rekommenderar. I den vispade grädden tillsätts önskad mängd lättmosade färska hallon. Om du inte visste det så är salmiak, choklad och hallongrädde en oemotståndlig smakupplevelse! I mitt tycke alltså.

Om du inte gillar salmiak men känner för att göra en underbar glutenfri fransk kladdkaka så är det här receptet kanske något för dig

Landebistro: Kladdkaka à la Varennes - mjölfri chokladbomb (forreliini.blogspot.com)


Ingredienser till kladdkakan:

en 22-24 cm kakform med löstagbart botten

4 ägg

4 dl strösocker (jag tyckte det räckte med 3 dl)

1 tsk vaniljsocker

5 msk kakao (jag tog ca 6 msk)

2 dl vetemjöl

150 g smält smör

lite flingsalt

10-15 stycken turkisk peppar karameller Fazer (jag använde 15 men nästa gång ökar jag mängden till 20)




1. Värm ugnen till 175 grader. Smält smöret och låt svalna något.

2. Rör ihop ägg och socker, blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Rör sist ner smöret.

OBS! Man vispar inte kladdkakesmet då det kan bli för mycket luft i den, vilket gör den torr.

3. Hamra/mortla turkiska pepparkaramellerna till lagom stora strösselbitar och vänd ner i smeten.

4. Smöra och bröa en rund form med avtagbara kanter. Fördela smeten i formen. Ställ in i ugnen i ca 25-30 minuter. (Min kaka stod inne knappt 25 minuter och blev lite för torr. 15-20 minuter räcker gott och väl för den ska ju vara lite lös och kladdig.)

5. Ta ut den ur ugnen och ställ svalt i minst 4 timmar eller gärna över natten.


Hallongrädde:

Blanda lättvispad grädde, lite vaniljsocker och lätt mosade färska hallon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar