Friterat rispapper med heta kräftstjärtar

söndag 21 mars 2021

 

Jag följer kontot "matbubbel" på Instagram och där finns massor med trevliga tips och recept på drinktilltugg till ett glas bubbel före maten. Gå in och kolla! Jag hade ingen aning om att man kan fritera rispapper på detta sätt. Jag har bara gjort vietnamesiska sommarrullar med rispapper tidigare, men nu fick jag lära mig den här intressanta grejen. Trevligt med lite nytt, som dessutom är gott, lätt och vackert. Men kom ihåg att lägga på fyllningen i sista sekunden för rispappren drar snabbt i sig fukt. Fyllningen kan naturligtvis varieras i det oändliga, helt enligt egna preferenser.

Du behöver:

rispapper

rapsolja

1 ask kräftstjärtar i lag/skalade räkor

3-4 msk majonnäs (helst Hellman's eller hemmagjord)

1 msk ketchup

1/2 - 1 hackad chili (jag tog också lite Sriracha)

1 pressad vitlöksklyfta

lite hackad koriander

lite pressad limesaft

2 msk riven ingefära

1 msk finhackat citrongräs

lite salt

1. Klipp rispappret i lämpliga bitar. Hetta upp rapsolja i en liten kastrull. Stäng av fläkten och ha ett lock till hands för säkerhets skull. Fritera en bit åt gången: sänk ner biten i den heta oljan och ta upp med hjälp av tänger nästan genast. Du ser hur rispappret knottrar sig så fort det kommer i kontakt med oljan och då är det färdigt. Låt rinna av på hushållspapper. Lägg på fyllningen i sista sekunden.

2. Låt kräftstjärtarna rinna av. Hacka dem i mindre bitar. Blanda ihop alla övriga ingredienser, smaka av och sätt till kräftstjärtar/räkor. 

3. Fyll rispapperskalen med röran i sista minuten. Dekorera med koriander och eventuellt rostade sesamfrön och lite chili.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar