Glaserad långkokt högrev, coleslaw & vintips

söndag 26 april 2020




Efter att ha ätit fisk i olika former i många dagar tyckte vi det skulle sitta bra med en god kötträtt med ett matchande rödvin på helgen. Jag hittade en bit högrev i frysen och ett recept på nätet, som jag genast ville testa. 
Först kokade jag köttet i några timmar, lät det kallna över natten och glaserade det följande dag med en soja-honung-sriracha-vitlöksblandning. Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag senast ätit ett så gott, smakrikt och mört kött ... det var rent ut sagt svårt att sluta äta fastän magen sade ifrån. Smaklökarna jublade! 

Ingredienser:
ca 1 kg högrev av nöt (jag använde kött av gräsbetande kor)
salt
oxfond

1. Putsa köttet, men ta inte bort allt fett för det ger smak åt köttet. Lägg köttet i en gryta och täck med kallt vatten. Mät hur mycket vatten du använder. Koka upp och avlägsna skummet som flytar upp till ytan. Använd en stor sked.

2. Sätt sedan till 1/2 matsked salt och 3 matskedar fond per liter vatten. Koka på svag värme åtminstone 2 timmar (stick en kniv igenom och känn att köttet är mjukt). Ta upp köttet från grytan och ställ det svalt helst över natten. 

OBS! Släng inte köttbuljongen! Det lönar sig att djupfrysa den i lämpliga förpackningar för att använda som bas för olika såser. 

Glaze:
1 dl japansk sojasås
0,5 dl honung
1 msk sriracha
2 rivna vitlöksklyftor

3. Värm ugnen till 200 grader. Blanda ihop glazen. Skär köttet i stora bitar och placera dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla runt om med glazen och stek i ugnen i ca 10 minuter (jag stekte i endast 5 min). Pensla ytterligare en gång med resterande glaze och stek i 5 minuter till. Strö över sesamfrön och skivad salladslök.

















Coleslaw:
1 litet huvud rödkål
1 stor morot
1 dl majonnäs
0,5 dl yoghurt
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk Dijonsenap
salt
svartpeppar

Skiva kålen mycket tunt, helst på en mandolin eller med en vass kniv. Skala och riv moroten. Blanda ihop majonnäs, yoghurt, vitvinsvinäger och senap i en stor skål, smaksätt med salt och peppar. Blanda ner kålen och moroten.



Vintips:
Tommasi Amarone della Valpolicella Classico 2015
Pris: 40 €

Detta italienska fylliga rödvin har vi fått i present i två olika repriser. En present jag gillar skarpt! Priset kanske avskräcker, men vinet hör till mina favoriter. Doften lovar mycket med sin kryddiga värme och smaken överväldigar med sin mjuka intensitet. Man kan urskilja smak av bl.a. fikon, björnbär, choklad och kaffe i en tilltalande blandning. Eftersmaken är lång och behagligt kryddig. Matrekommendation: Mörkt kött, vilt och hårda salta ostar.




2 kommentarer:

  1. Det ser verkligen läckert ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju tur ...
      för i synnerhet köttet med sin glaze var toppenbra!

      Radera