Japansk förrätt: tonfiskceviche & picklad gurka

onsdag 22 januari 2020




Inspirationen till den här förrätten, som egentligen skulle vara en amuse bouche, kommer från den excellenta japanska restaurangen Karu i Åbo. Karu har blivit vald till den bästa japanska restaurangen i Finland och den hör till mina topp 3 restauranger i Åbo. Deras tasting menyer är gudomliga så gå och testa när du är i stan. Jag bjöd på den här lilla rätten som inledning på en middag som fortsatte med asiatisk buffé.

Tonfiskceviche för 6 personer:

ca 300 - 400 g pinfärsk s.k. sushitonfisk (går inte med den djupfrysta varianten)
yuzyponzu eller soja + citronsaft
limesaft
salt
svartpeppar
risvinäger

Jag skar tonfisken i små tärningar och smaksatte dem med salt och svartpeppar. Sedan blandade jag ned yuzuponzu, lite pressad lime och risvinäger. Jag har lite svårt att ange mått eftersom jag smakade mig fram till en bra kombination.
Sedan satte jag in tonfisken i kylskåpet där den fick stå i ca två timmar (den blir klar på 30 minuter men kan stå längre). Jag kollade smaken efter halva tiden och satte till mer salt och peppar.



Picklad gurka, dvs. pressgurka på asiatiskt manér:

2-3 små gurkor
1 röd chili (eller mer beroende på styrka)
ca 6-7 msk risvinäger
2 msk strösocker
1,5 tsk sesamolja
salt

Skala och skär gurkan i små tärningar. Avlägsna fröna från chilin och finhacka den. Blanda chili, vinäger, socker, sesamolja och salt och häll blandningen över gurkan. Den blir godare om den får stå någon timme.

Jag portionerade ungefär lika mycket gurka och tonfisk i skålarna. En klick wasabimajonnäs på och lite noriblad som dekoration. Ett varv med pepparkvarnen och så var den goda förrätten klar att avnjutas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar