Timjanrödvinspäron & ingefärspäron

tisdag 26 september 2017



Två fantastiska recept på päronefterrätter om dina päronträd gett bra skörd. Vi har två stycken olika men fråga mig inte vad sorterna heter. Det ena ger stora päron och det andra små. De är inte goda att äta utan definitivt matpäron. Jag älskar ingefärspäron: min pappa var en hejare på att göra dem. Och det ska vara ordentligt med ingefära! Vi hade ett enormt päronträd och han kokade också in halvor i sockerlag och djupfryste dem för vinterns behov. Rödvinspäron har jag tidigare gjort utan timjan och honung. Det här är absolut ett recept för alla timjangalningar! 

Till rödvinspäronen behöver du:
1 stor bukett timjan
6 stora päron 
drygt 1/2 flaska rödvin
1/2 dl honung
1 vaniljstång

1. Skala päronen och halvera dem. Kärna ur dem med kuljärn (eller sked).

2. Placera halvorna i en kastrull tillsammans med den delade vaniljstången och de övriga ingredienserna.

3. Sjud dem tills de är mjuka. De ska ännu vara fasta till konsistensen.

4. Låt svalna i lagen.

5. Servera med vaniljglass eller vispad grädde.



Till ingefärspäronen behöver du:
ca 14-16 små päron
5 dl strösocker + 1 dl syltsocker
2 dl torrt vitt vin
5 dl vatten
mycket ingefära; antingen riven eller i bitar

1. Skala päronen men lämna skaften kvar. Skrapa dem med en kniv.

2. Koka upp lagen och sjud päronen tills de mjuknat. Ska fortfarande kännas lite fasta. Ta upp dem ur lagen.

3. Koka ihop lagen tills drygt hälften återstår och häll den på päronen. Låt kallna.

4. Servera med punschgrädde.



Kommentar: Jag djupfryste båda sorterna för att ha till julens dessert. Därför kokade jag inte ihop ingefärspäronens lag så mycket som det står i receptet. Jag använde riven ingefära för första gången. Lagen blev lite grumligare men mig stör det inte. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar