GRILLAD GÄDDA PÅ AFRIKANSKT SÄTT

onsdag 19 april 2017



Vi lade nät under påskhelgen och fick en liten men naggande god fångst: ett par gäddor och några fina sikar + en massa halvätna braxnar som en säl hade kalasat på. Tur att den inte bongade sikarna! I mitt barndomshem åt vi fisk i alla former. Pappa fiskade året om och mammas bravur var gädda à la Homburg. Det finns bara ett gäddrecept på min blogg  och det är jättegoda gäddtimbaler http://forreliini.blogspot.fi/2017/02/gaddtimbaler-med-skaldjurssas.html. Innan bloggen föddes gjorde jag många rätter av gädda: asiatiska biffar, wokad gädda med bacon och lök, rökt hel gädda (inte dumt alls), kokt gädda med pepparrotssås och äggsås. Gäddan är en finfin firre som många inte tycker om på grund av småbenen man lätt sätter i halsen. Fransmännen är betydligt mer förtjusta i gäddan och uppskattar den högt. Dagens recept är ett gammalt recept från en tidning som jag någon gång testat och jag ville minnas att det var ett både gott, spännande och lite annorlunda gäddrecept. Minnet svek mig inte denna gång! 


Den sydafrikanska gäddan (snoek) är fetare än sin nordiska kusin. I ursprungsreceptet används aprikossylt men eftersom jag inte hade sådan men däremot min goda orange chilisylt http://forreliini.blogspot.fi/2016/12/chilisylt-med-paprika-lime-och-ingefara.html använde jag den och det blev också smarrigt kan jag lova. De små benen i gäddan får man akta sig för när man äter...om man nu inte gör den helt benfri innan grillningen förstås.

Du behöver:
1-1,5 kg gäddfilé
salt
vitpeppar
50 g smör
3 dl aprikossylt/chilisylt
1 dl (sött) vittvin
+ någon spännande krydda enligt egen smak

Krydda gäddfilén med salt och peppar. Smält smöret och blanda ner sylten. Häll i det vita vinet. Pensla gäddfiléns köttsida med smör-syltblandningen. Placera filén på grillen med skinnsidan nedåt. Jag rekommenderar att använda ett halster. Låt filén grillas på skinnsidan en stund tills den får färg och vänd den sedan så att köttsidan fårg vacker färg. Pensla på mera smör-syltblandning genast när du grillat färdigt. Är god lite avsvalnad.



Jag serverade fiskfiléerna tillsammans med en grön wok som bestod av grönkål, fänkål, spenat, lök, vitlök, fisksås, sesamsås och pimentón/chilipulver.
Kommer inte riktigt ihåg vilka kryddor jag använde men jättegod blev den!

Och ett glas mousserande vin passade fint till. Den här gången fick det bli De Bortoli Sparkling Brut från Australien. Ett torrt mousserande vin med en angenäm doft av mogna frukter och citrus. I smaken spår av äpple och vita vinbär. Smakade inte illa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar