Tagliata - italiensk njutning under gullregnet

tisdag 22 juni 2021

 



Vårt mäktiga gullregn blommar rikligt ungefär vartannat år och då gäller det att njuta av de undersköna gula blommorna så länge blomningen varar. Och det är inte länge, högst två veckor i denna hetta. Jag kände mig tvungen att föreviga blomsterprakten en het sommarkväll när solen befann sig i lämplig vinkel bakom de stora träden. Det blåste också skönt den kvällen, vilket fick blomhängena att dansa runt och kråma sig förföriskt. Så otroligt vackert!



Kvällens middag var influerad av Italien. Tagliata är namnet på grillad biff (ofta entrecôte), som serveras trancherad tillsammans med rucola och hyvlad parmesan. En mycket lyckad kombination tillsammans med ugnsrostade söta tomater. I stället för den klassiska balsamico-olivoljedressingen gjorde jag en örtolja, som jag serverade till både köttet och de ugnsrostade potatisklyftorna och löken.
I Italien serveras köttet ofta på en rucolabädd, som ringlats över med balsamico och olivolja innan det trancherade köttet läggs på. Parmesanen hyvlas sedan över köttet. Den andra varianten är att lägga köttet underst, sedan rucola, dressing och parmesan. Det är bara att välja!



På det andra serveringsfatet finns grillade aubergineskivor, grillad halloumi, lökblast och rostade tomater. Den italienska tagliatan kan naturligtvis inte paras ihop med någon annan dryck än ett italienskt Brunello di Montalcino - ett av mina absoluta favoriter vad gäller röda viner ända sedan min första Italienresa.



Till tagliatan behöver du:

tjocka biffar av entrecôte/ryggbiff
salt och svartpeppar
rucola
parmesan
balsamico och olivolja

Jag tog fram biffarna en timme innan grillningen och saltade dem lätt. Jag grillade biffarna ca 2 minuter/sida på direkt värme på en mycket het grill. Sedan pepprade jag dem och lät dem vila i 2-3 minuter innan trancheringen. I detta skede strödde jag över lite flingsalt också.




Jag skar två stycken auberginer i centimetertjocka skivor. Halloumin skar jag i lite tjockare skivor. Auberginen kryddade jag med salt och peppar. Jag bredde ut de grillade och kryddade aubergineskivorna på serveringsfatet och placerade sedan halloumin ovanpå. Dessutom lite rostade tomater och grön lökblast.

Till örtoljan mortlade jag färsk fransk dragon, timjan, oregano, basilika och persilja tillsammans med flingsalt och två vitlöksklyftor. Sedan hällde jag i lite olivolja åt gången och rörde om. Jag satte också till en aning honung och vit balsamico. Jag smakade mig fram till lämplig syra genom att pressa i lite citronsaft och lät sedan örtoljan vila en timme.



Dags att önska alla bloggens läsare en
VACKER MIDSOMMAR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar