Palsternacks-polentapommes

tisdag 7 november 2017



Jag fick ett infall att använda de sista palsternackorna tillsammans med polenta för att göra pommes. Jag har tidigare testat att göra vanliga polentapommes och de försvann på nolltid . Nu gjorde jag först ett mos av palsternackorna och kokade polentan. Sedan blandade jag ihop de två + lite chili, citron, örter och smör. Det resulterade i en plåt med fantastiskt smarriga stavar.

Ingredienser:
2 dl polentagryn
1 buljongtärning
 6-7 dl vatten
skal och saft från 1/2 - 1 citron
(1 gul lemon drop chili, finhackad/chiliflakes)
2 msk smör
1 dl kokt mosad palsternacka
1-2 msk finhackad rosmarin/övriga örter
salt
svartpeppar

1. Koka upp 6 dl vatten och smula ner en buljongtärning. Blanda långsamt ner polentagrynen och rör ordentligt med en träsked hela tiden. Sätt till vatten om gröten ser ut att bli för tjock. Sjud på mycket låg värme ca 10-20 minuter tills polentan är mjuk. Rör hela tiden. Blanda i citron, chili, rosmarin och smör mot slutet.

2. Blanda ner palsternacksmoset och krydda med salt och peppar enligt smak och tycke.

3. Olja en form (ca 20 x 25 cm) och bred ut ett bakplåtspapper i den. Bred snabbt ut den varma polentapalsternacksblandningen i formen (den stelnar fort) och ställ den svalt att stelna i ett par-tre timmar (eller över natten) täckt med plastfolie.

4. När den har stelnat skär du den i lämpliga stavar och lägger dem på en bakplåtsklädd ugnsplåt. Stek i 225 grader i ca 20 minuter. Sväng dem efter halva tiden. Det går också att fritera stavarna i olja.








De är goda att äta som sådana med en dippsås till. På bilden min favorit chilivitlöksmajonnäs. Jag serverade dessutom pommes till en kaningryta (recept i nästa inlägg).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar