Lemon drop chilisylt

torsdag 12 oktober 2017



Det är första gången vi har odlat lemon drop chili i växthuset och skörden blev över förväntan stor så jag har använt dem i det mesta jag åstadkommit i köket. En del har jag djupfryst  hela i små påsar eller gjort till fint hack i blendern och sedan djupfryst i iskubsformar. Mycket behändigt att ta fram och slänga i grytorna under vintern ...  då det kan behövas lite hetta. Och så har jag gjort både rött och gult chilisalt, som för tillfället hör till favoriterna. Himmelskt gott på ett kokt eller stekt ägg t.ex.  Receptet på den gula sylten är detsamma som för min röda chilisylt: jag har bara tagit gula paprikor och chilin i stället för röda. Här hittar du receptet


Jag brukar sterilisera mina glasburkar i ugnen i ca 10 minuter i 100 grader. Locken kokar jag i vatten 5-10 minuter för att vara säker på att sylten håller i källaren. Denna gång minskade jag sockermängden till 2,5 kg. Det fungerade bra. Jag gjorde också en sats röd sylt där jag ytterligare minskade sockermängden en aning.








Lemon drop chilin är ju lite mjuk och söt i smaken. Rätt så stark är den nog, men den här gula chilisylten blev en hel del mildare i smaken än den röda. Men det är bra för nu kan jag ge gul sylt åt chilikänsliga vänner och röd åt de chiligalna. Julsylt enligt person! Inte illa, eller hur? Personligen föredrar jag chilisylten på ostbrickan, blåmögelost + chilisylt = a match made in heaven!


Den här vackra orange chilisylten gjorde jag för något år sedan då jag odlade orange chili, som var mycket stark. Jag kommer inte ihåg namnet men det kunde ha varit Aji fruto. Då använde jag förstås orange paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar