Landebistros bästa svamprätter

fredag 28 september 2018



Jag blev förvånad när jag märkte hur många fina svamprecept jag faktiskt har hunnit plita ned på bloggen. Därför sammanställde jag de absolut bästa eftersom svampåret bara fortsätter och fortsätter i evighet. Hoppas ni har möjlighet att gå på intressanta svamputflykter ännu i höst. Härligt med all motion och frisk luft man får på köpet när man är ute i svampskogen. Först tipsar jag i alla fall om hur jag gjorde den godaste Karl Johan pajen för en tid sedan. Naturligtvis använde jag mig, som vanligt, av Lidls puff pastry, som nuförtiden hör till basvarorna i mitt kylskåp. Det gick snabbt och lätt att göra pajen.

Flan med svamp och örtolja:
1 rulle puff pastry

10 små halverade plommontomater
3 schalottenlökar i ringar
2 stora finhckade vitlöksklyftor
rapsolja
färsk timjan
lite socker
salt
svartpeppar

Stek allt i rapsolja i några minuter. 

Ta 3-4 st stora Karl Johan svampar och skiva dem. Stek dem i smör-oljeblandning några minuter så de får färg. Salta och peppra. Jag använde Maldons flingsalt med röksmak.

Rulla ut smördegen och fördela först lök-tomatblandningen, sedan svampen utanpå degen. Sätt in pajen i 200 grader varm ugn i ca 25 minuter.


Jag gjorde en örtolja på färsk dragon, timjan, persilja och ekologisk kallpressad rapsolja. Jag stötte örterna tillsammans med flingsalt i en mortel och satte till oljan efterhand tills jag fick en tjock örtolja, som jag penslade den färdiggräddade pajen med. Det blev supergott! 



Så till de utlovade recepten ur arkivet. Här finns olika typer av rätter från svamppaté till kaningryta. Hoppas du hittar någonting som faller dig i smaken. Jag svarar gärna på frågor om det är någonting du undrar över.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar