Delikatesser av årets päronskörd

onsdag 12 september 2018



Vi har två päronträd som från år till år ger varierande skörd. I fjol fick vi ganska få päron medan årets skörd var alldeles lämplig. Vi plockade ned päronen en aning för sent, somliga hade redan börjat ruttna inuti. Synd, men skörden räckte till det jag hade planerat, nämligen päron-ingefära-valnötsmarmelad till ostbrickan, päronmarmelad med saffran och chili till allt möjligt och efterrättspäron i en cider-saffran-ingefära-rosmarin-kanellag. De sistnämnda djupfryste jag i lagen. Dessutom blev det ett päron-mandelmassa-chilisylt-pekannötsflan av Lidls färdiga puff pastry deg. 







Päronflan

1 rulle puff pastry (Lidl)
lite mandelmassa i tunna skivor
skivade päron
hackade pekannötter
(mycket lite socker)

Rulla ut degen. Fördela mandelmassan, päronskivorna, chilisylten och nötterna utanpå. Strö över socker om du önskar. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 30 minuter.




Päronmarmelad med saffran och chili (receptet kommer från Mitt kök)

För 4 burkar behövs det:
1 kg mogna matpäron
1/2 g saffran (helst malen)
1 röd chilifrukt
3 dl ljus sirap
3-5 dl syltsocker, beroende på sötman i päronen (för mig räckte de med knappt 3 dl)

1. Skala päronen och dela dem. Tag bort kärnhuset. Skär dem i tunna skivor och lägg i en kastrull tillsammans med saffran och sirap. Koka under lock i 5-10 minuter.

2. Skölj under tiden chilin, dela den och skär den i mycket små bitar. Lägg chilin och syltsockret i grytan och koka ytterligare några minuter. Häll upp på varma, rena burkar. 

3. Förvara kallt. Marmeladen är god till bland annat ost, rostat bröd och till plättar eller pannkaka.






Cider-saffrankokta päron

Här smakade jag mig fram till den rätta kryddningen och slutresultatet var perfekt för mina smaklökar. Fantastiskt fin färg dessutom av saffran.

ca 8 matpäron
1 citron, saften
2 kanelstänger
220 g socker eller mer
5 dl cider
2 dl raki (grekiskt brännvin)
1 dl rom (i stället för raki och rom kan du använda vitt vin)
lite saffran
vaniljessans
lite riven ingefära
färsk rosmarin

1. Skala päronen och dela dem i fyra delar eller lämna dem hela med skaftet kvar. Putsa då skaftet med en kniv. Jag var tvungen att klyfta mina päron för att kolla att de inte var bruna inuti.

2. Blanda ingredienserna i en kastrull, sätt till lite mer vin eller vatten om lagen inte täcker päronen.

3. Koka upp och låt koka i ca 20 minuter, tills päronen är mjuka och genomskinliga men inte går sönder. Låt dem svalna i lagen åtminstone till nästa dag. Jag djupfryste mina i mindre burkar för att kunna njuta av dem när vintern kommer. De är kanske godast med lite vispgrädde eller mascarpone.







Jag ger samtidigit länkarna till en god päroncrumble

och timjan-rödvinspäron och ingefärspäron

forreliini.blogspot.com/2017/09/timjanrodvinsparon-ingefarsparon.html

för dig som råkar ha ett ansenligt päronförråd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar