Smörsopp & ugnsgrönsaker

tisdag 19 september 2017



smörsopp hör till mina svampfavoriter: tre-stjärnig svamp som det finns ganska mycket av. Jag brukar plocka små soppar för de större exemplaren är ofta maskätna. Sedan avlägsnar jag (ofta klibbiga) hinnan på hatten och  steker svampen i smör-oljeblandning med lök, vitlök och örter. Mumsigt!



Grönsaker från den egna trädgården är nog bland det bästa jag vet. Vanligtvis rostar jag dem i ugnen tillsammans med örter, salt och peppar och vitlök naturligtvis. Den här gången blev det rödbeta, polkabeta, morot, lök och sötpotatis (inte egenodlad ännu).
Jag skar allt i stora bitar och blandade med olja, vitlök, örter, salt och peppar. Fördelade bitarna på en ugnsplåt och in i 225 graders ugn i ca 20 minuter. Tiden beror på vilken typ av grönsaker och hur stora bitar du har. Testa mjukhetsgraden med  en knivspets.







Jag gjorde en kall sås på crème fraîche och mjuk getost till grönsakerna. Jag strödde lite örtsalt och svartpeppar på och simsalabim var den klar att använda till de rostade grönsakerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar