Grönkål-squashfrittata

söndag 9 september 2018



I princip kan man använda vilka grönsaker som helst i en frittata. Dessutom behövs det ägg, ost och mjölk/grädde. När du har trötta grönsaker i grönsakslådan är den här frittatan ett bra alternativ att gömma dem i. Veckan 10-16.9 går under namnet Spillveckan i Finland och då strävar vi till att undvika matspill. Läs mera här slc.fi/varanaringar/maten/matspill

Jag använde dessa ingredienser:
6 st svartkålsblad, fint strimlade 
1 liten squash i kuber, det mjuka innanmätet borttaget
1 rödlök, skivad
1 bit purjolök, skivad
smör
3 ägg
2 dl havregrädde
1/2 dl havremjölk
1 msk limesaft
200 g riven ost
salt
svartpeppar
1-2 tsk gurkmeja

Jag stekte kålen, squashen, löken och purjon mjuk i lite smör i ca 3 minuter. Sedan vispade jag ihop ägg, mjölk och grädde och kryddade med salt, svartpeppar, gurkmeja och limesaft. Jag blandade ner grönsaksblandningen i äggmjölken och kontrollerade kryddningen.
Jag hällde alltsamman i en avlång ugnsform, ca 20 x 30 cm och klädd med bakplåtspapper. Jag satte in den i 175 grader varm ugn och lät den stå inne ca 35 minuter, tills den stelnat och fått vacker färg.






 Jag slarvade lite när jag skar kålen i strimlor. Det lönar sig att göra ganska korta strimlor, så blir det lättare att skära frittatan i lämpliga bitar. Svartkålen har en kraftigare smak än grönkålen, men båda två går naturligtvis att använda här. Vi åt frittatan som tillbehör till rökt lax, men man kan mycket väl bara toppa bitarna med gravad fisk eller lufttorkad skinka eller vad man nu hittar på och har hemma. Frittatan är god som sådan också, utan tillbehör. Trevlig på brunchbordet kanske?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar