Svamppesto

måndag 2 oktober 2017



Om du älskar svamp och aldrig har gjort svamppesto tidigare så har du nu din chans. Svamppesto är galet gott, tro mig! Det här receptet är bara riktgivande: du kan använda annan sorts nötter och ost men timjamen tycker jag absolut att ska vara med för den förhöjer svampsmaken ytterligare. Jag använde kantareller, svart trumpetsvamp och stensopp/Karl Johan till min senaste pesto men där kan du också variera enligt tillgång på svamp. En fantastisk röra till rostat bröd, kavring eller skärgårdslimpa. En läcker start på höstmiddagen, kanske som tillbehör till en grönsakssoppa.

1 liter svamp
smör till stekning
2 msk repade timjanblad
flingsalt/citronsalt
svartpeppar
1 dl hasselnötter
2 dl grovriven (Västerbotten)ost
ca 1 dl olivolja

1. Rensa och skär svampen i mindre bitar.
2. Fräs i smör tills vätskan kokat bort och svampen börjar få färg. Krydda med timjan, salt och peppar.
3. Mixa snabbt ihop svamp, nötter, ost och olivolja i matberedaren. Smaka av med salt och peppar.
4. Servera peston ljummen på rostat bröd och garnera eventuellt med hackade nötter och persilja.







Om du vill testa några garanterat bra svamprecept så finns här några av mina:







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar