Quinoasallad med grillade jätteräkor

fredag 21 september 2018




En god och hälsosam sallad, som jag gjorde för någon månad sen men totalt hade glömt bort tills jag ramlade över de sparade fotona. Den innehåller röd quinoa, grönsaker, feta, kryddor, olja och limesaft. Quinoasalladen fick sällskap av grillade jätteräkor, som jag först marinerade en stund och sedan snabbt grillade. En utsökt kombination. Och dessutom serverade jag en vacker grön wakamesallad/algsallad till för att fräscha upp det hela. Den hittar du djupfryst i asiatiska butiker och färsk i välsorterade större affärer. Den tillhör mina favoriter.

Quinoa-salladen:

3 dl (röd) quinoa
6 dl vatten
picklad fänkål (råkade ha i kylen men det går bra med färsk finhackad fänkål eller selleri också)
1 1/2 lime, saften
libbstickssalt eller annat örtsalt
svartpeppar
chiliolja
2 dl riven squash
fetaosttärningar
lite soja + fisksås
1 salladslök till garnering

Jag började med att koka quinoan enligt förpackningens direktiv. Under tiden  rev jag squashen, finfördelade fänkålen och salladslöken. När quinoan var färdig blandade jag ner grönsakerna och lät dem bli lite mjuka i den varma quinoan. Sedan kryddade jag och avsmakade. Till sist blandade jag ner fetaosten och salladslöken.



Grillade räkor:

1 stor påse Wannamei-räkor eller övriga jätteräkor/tigerräkor med skal

Till marinaden: 
1,5 dl rapsolja
2 torkade mortlade chilin/färsk chili
chilisalt
finhackad persilja
1 msk sesamolja
2 msk fisksås

Blanda alla ingredienser till marinaden och lägg ner räkorna i den. Jag lät dem suga i sig smakerna i ca 1 timme. Sedan grillade jag dem ca 2 minuter/sida på het grill eller tills skalet blev rosa. Jag hällde på lite marinad också efter grillningen.







Min vana trogen gjorde jag mat för fyra fast vi bara var två. Till lunch följande dag åt vi resterna, och då blandade jag ihop allt och vi kunde bara konstatera att det om möjligt smakade ännu bättre då. En förklaring är förstås att smakerna hade hunnit utvecklas ytterligare under nattens lopp. Ingen fy skam rätt!
 Obs! Wakamen avger gön färg så servera den i en skild skål om du inte vill att hela salladen blir grön.



Här hittar du fyra underbara recept med den hälsosamma quinoan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar