Svamppyttipanna

onsdag 5 september 2018



Svampskogen har i år levererat mycket Karl Johan och övriga soppar. Det gillar jag för jag torkar det mesta i tunna skivor, som går bra att förvara i papperspåsar i ett mörkt skåp. Asp- och björksoppar behöver lite längre tillagningstid  (ca 20-30 minuter) än Karl Johan, som ju faktiskt kan ätas rå som carpaccio med lite flingsalt, svartpeppar, timjan och olivolja. Har du testat? I min svamppytt använde jag soppar, karamelliserad lök, potatis, squash och äpple. Resultatet blev alldeles otroligt gott med ett pocherat ägg som kronan på verket.

1. Först stekte jag aspsopparna skilt:
ca 6 små aspsoppar
färsk timjan och oregano 
salt och svartpeppar
smör-oljeblandning

Jag putsade och skar aspsopparna i mindre bitar. Sedan stekte jag dem i smör-oljeblandning i ca 25 minuter (de behöver längre stektid än Karl Johan för magen kan annars protestera). Mot slutet kryddade jag och satte till de färska örterna. Sedan fick de vänta.






2. Övriga ingredienser:
5 stora råa potatisar med skal (jag använde Annabelle)
1 medelstor squash
1 stort äpple
4 stora Karl Johan/stensvampar
chilisalt
svartpeppar
rökflingsalt (Maldon)
3 vitlöksklyftor
smör-oljeblandning

Jag tärnade potatisen, squashen och äpplet. Jag skar svampen i mindre bitar. Jag hällde smör-oljeblandningen i en stekpanna och stekte först potatisen i ca 5-7 minuter och satte sedan till squashen, äpplet, svampen och den rivna vitlöken. Jag stekte allt ytterligare ca 4-5 minuter och kryddade.

3. Till den karamelliserade löken:
2 gula lökar
olivolja
1-2 tsk socker
1/2 dl Marsala

Jag hällde lite olivolja i en stekpanna och satte till den skurna löken och sockret. Efter några minuter hällde jag i Marsalan (det går också med vermouth eller vitt vin) och lät löken karamelliseras ett par-tre minuter. Sedan blandade jag löken med sopparna som jag hade stekt tidigare.

Alldeles innan vi högg in på härligheten blandade jag försiktigt ihop alltsamman och pocherade snabbt äggen. Det blev en svamppyttipanna som heter duga och som vi sent kommer att glömma!












Mina bästa svamprecept hittar du under etiketten "svamp".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar