Rimmad sik & rotpersiljepuré

söndag 23 april 2017


Har vi tur så får vi alltid några sikar i näten den här årstiden. Vanligtvis gravar jag dem för alla i familjen gillar siken bäst i gravad form. Nu frångick jag den principen och snabbrimmade sikfiléerna och stekte dem sen. Metoden gav fina, saftiga filéer som inte alls var torra, som ju stekt sik tenderar bli. Gjorde också en puré på rotpersilja  och en brynt smörmajonnäs till. Och lite ugnssparris med misosmör. En fantastiskt lyckad måltid om jag själv får säga det. Ger en länk till ett annat bra tillredningssätt som lämnar fisken saftig:
http://forrecuisine.blogspot.fi/2016/12/kala-suolakuoressa.html

Är man noggrann så avlägsnar man alla ben med en pincett. Jag har inte tålamod men min man har! Tur för mig!

Ingredienser till rimningen:
2 stora sikfiléer
1/2 dl salt
1 liter vatten
1 kvist rosmarin
1 lagerblad
lite skivad lök

Lös upp saltet i vattnet och lägg i rosmarin, lagerblad, lök och fiskfiléerna. Låt dem ligga i lagen ca 15 minuter. Torka av dem ordentligt och stek i brynt smör. Skinnsidan först tills filéerna börjar vitna från kanterna och skinnet är brynt. Vänd dem då och låt steka någon minut ännu. Några varv med vitpepparkvarnen till sist. Behövs inget mer salt eftersom de dragit i sig tillräckligt från lagen. 

Brynt smörmajonnäs:
1 äggula
60 g smör
lite citronsaft
salt
vitpeppar

Bryn smöret försiktigt tills det får färg. Det tar några minuter. Vakta det hela tiden för det bränns på ett ögonblick. Låt svalna.
Vispa äggulan och tillsätt smöret droppvis. Vispa med elvisp hela tiden tills allt smör är slut och konsistensen ser bra ut. Smaka av med citronsaft, salt och vitpeppar.

Rotpersiljepuréreceptet kommer från Arla:

500 g rotpersilja/persiljerötter
2 små mjöliga potatisar, ca 120 g
2 dl crème fraîche
1/2 dl hackad färsk persilja
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar

Skala persiljerötterna och potatisen. Skär dem i mindre bitar och koka dem mjuka, ca 10 minuter. Häll av vattnet och spara det eventuellt till en soppa. Mixa grönsakerna till en slät puré med crème fraîche. Tillsätt persiljan och smaka av med salt och peppar.


 Sparrisen ugnsbakade jag i 175 grader i ca 10 minuter. När de kom ut ur ugnen smetade jag på lite misorucolaskottsmör.


Champagnen vi drack till är importerad från en liten vingård i Frankrike så den finns varken på systembolaget eller Alko.

Kommentar: Jag kommer alltid att tillreda sikfiléerna på det här sättet i fortsättningen och också övrig fisk ska jag testa. Har tidigare rimmat enbart viltstekar med fantastiskt resultat. Majon med brynt smör är lätt att göra och passade perfekt till siken. Och purén hade en mycket trevlig len och lite syrlig smak. Om du inte har persiljerot kan du använda palsternacka i stället. Recepten på den rimmade siken och majonnäsen är från Vin & Gastronomi.



Lycka till med fiskafänget!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar