Fond på kräftskal

lördag 2 september 2017



Jag tar alltid till vara kräftskalen för att koka en god buljong av dem tillsammans med lite grönsaker. Om du inte har tid eller ork att göra det genast efter kräftskivan, så kan du djupfrysa skalen och koka buljongen senare. I kylskåpet kan skalen vänta ett par dagar. Jag gjorde på följande sätt denna gång:

ca  1-1,5 kg kräftskal
2 selleristjälkar 
3 gula lökar
2 morötter
1 msk fänkålsfrön
15 svartpepparkorn 
1 dl äppelcidervinäger
2-3 liter vatten
3 tsk havssalt
dillstjälkar

Jag k
rossade skalen och lade dem i en stor gryta tillsammans med de styckade grönsakerna. Jag fräste allt i några minuter medan jag rörde om i grytan. Sedan tillsatte jag äppelcidervinägern och täckte allt med vatten. Jag lät buljongen koka upp och skummade den. Sedan sänkte jag värmen och satte till kryddorna. Jag lät buljongen sjuda i ca 3 timmar för att få ut alla smaker till fullo. Sedan silade jag den och lät svalna innan jag hällde upp fonden i lämpliga burkar, som jag sedan djupfryste för vinterns behov. 

Här finns ett annat recept på kräftfond:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar