Grillade äpplen och halloumi med russin

måndag 4 september 2017



Ett jättegott, snabbfixat, grillat tillbehör till allt mellan himmel och jord. Vi åt det till grillad fisk. MatTina, varifrån receptet kommer, rekommenderar att äta räkor till. Jag lämnade bort russinen, som receptet innehöll, eftersom russinpaketet var tomt. Ringlade i stället lite granatäppelsirap över då vi åt salladen. Den salta halloumin med de söta äpplena är absolut ett vinnarkoncept. Jag använde gulgröna lite skruttiga äpplen i brist på bättre, men jag rekommenderar röda inhemska äpplen. Då blir salladen också vackrare!

Ingredienser för 4 personer:
5 inhemska röda äpplen, t.ex. Ingrid Marie
olivolja
1 hackad kvist rosmarin
2 halloumiostar
1 rödlök
1/2 dl sultanrussin
1 citron
ev 1/2 dl olivolja

1. Dela äpplena i halvor. Ringla lite olivolja över och strö över rosmarin. Grilla äpplena på en het grill eller i en grillpanna, i ett par minuter på varje sida.

2. Grilla eller stek också osten gyllenbrun. Vänd den då och då och se till att den inte blir för bränd.

3. Skala och hacka rödlöken och lägg den i en skål. Hacka russinen och lägg dem i samma skål.

4. Tvätta och skala citronen. Hacka citronköttet och blanda det med lök och russin. Den som vill kan blanda ner 1/2 dl olivolja.

5. Lägg äpplena på ett fat, bryt över den stekta osten och toppa med russin-, lök- och citronblandningen. Och kanske lite extra rosmarin!







Kommentar: Jag gjorde bara halva satsen, så det är den mängden du ser på bilderna. Jag tror också att i stället för russinen kunde man använda granatäppelkärnor eller torkade tranbär. Återstår att testa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar