Råstekta kronärtskockor med kantareller

söndag 17 september 2017



Problemet med den här rätten är att få tag på späda, fina kronärtskockor. Ju mindre och nyskördade desto bättre och smakligare. Receptet är Myllymäkis; jag har utökat det med kantareller för att göra rätten lite matigare. En trevlig liten förrätt eller sidorätt.

För 4 portioner behöver du:
6 små kronärtskockor
4 vitlöksklyftor, krossade
25 g smör (jag använde mer)
1 knippe bladpersilja, hackad
1 citron, i klyftor
olivolja
salt
(smörstekta kantareller)

1. Skala bort de yttre hårda bladen på kronärtskockorna och halvera dem.

2. Hetta upp oljan i en stekpanna på medelvärme. Tillsätt skockorna och stek dem med snittytan neråt tills de fått fin färg. Lägg i vitlök, smör och persilja och fortsätt att steka.

3. Ös skockorna med smöret under stekningen. Stek ca 10 minuter tills skockorna är mjuka. Krydda med salt och servera med citronklyftor.

4. Jag tillsatte stekta kantareller när skockorna var klara.












Kommentar: Jag gjorde bara knappt halva satsen då jag endast hade två stycken lite större kronärtskockor. Kom ihåg att försöka få tag på så små skockor som möjligt så smakar den här rätten alldeles ljuvligt. Kantarellerna var ett bra komplement.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar