Flundra i ängssyresås

torsdag 31 augusti 2017


Jag har förenklat detta restaurangrecept en aning, dvs. jag har hoppat över vissa moment som jag anser vara onödiga i hemmaköket. Du behöver filéer av flundra och helst ängssyra till såsen. Får du inte tag på den så använd mangold eller spenat och lägg till lite vit balsamico/vinäger/mer citron,
så får du lämplig syra i såsen.
I det här receptet med lax kan du läsa mer om ängssyra.


Ingredienser för 5-6 personer:
ett drygt kilo filéer av flundra
300 g crème fraîche/havregrädde
200-250 g ängssyra
50 g smör
salt
Cayennpeppar
1 citron
8 dl-1 liter fiskbuljong: gärna kokt på lök, vitlök, vitt vin, purjolök, selleri och fiskskrov om du köper hela flundror
(Jag använde gärsbuljong som jag hade i frysen)

1. Börja med att salta filéerna. Smörj en ugnsform och placera filéerna i den. Koka sedan upp buljongen och låt den koka ihop lite och lägg då i crème fraìchen och låt koka tills såsen tjocknar. Krydda med salt och lite Cayennepeppar och citronsaft. Kolla att smakerna sitter.

2. Skölj ängssyran, ta bort stjälkarna, klipp bladen med sax och låt dem smälta ned med lite smör i en kastrull.

3. Blanda ned ängssyran i såsen och häll grädd-ängssyreblandningen över filéerna och sätt in  i 180 graders ugnsvärme i ca 10 minuter.




Ett Sancerre-vin rekommenderas till rätten. Vinet på bilden karakteriseras så här: ljusgul färg, en intensiv smak av vita blommor och citrus, fyllt av fräschör och typiskt för regionen, dvs. Loire-dalen. Dricks med fördel till skaldjur, fisk och ostar. Det är beställt från 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar