Oemotståndlig rödbetspaj & chèvrecrème

torsdag 28 september 2017



Inne i denhär höstliga skördepajen gömmer det sig ett helt gäng grönsaker, faktiskt sammanlagt ett kilo! Pajdegen är gjord på quinoa, mandelmjöl, potatismjöl, smör och ägg. Rödbetorna är ett måste men för övrigt kan du ta vilka rotfrukter du vill. Slutresultat blir ändå utmärkt! Det ursprungliga receptet är taget ur Elle mat & vin 6/2016.

Pajskal:
4 dl kokt kall quinoa
2 dl mandelmjöl 
1 dl potatismjöl
50 g smör
1 ägg

Fyllning:
1 stor gul lök eller 2
500 g blandade rotfrukter, t.ex. morot, palsternacka, jordärtskocka, persiljerot
500 g rödbetor
1/2 dl finhackad färsk timjan
(färsk salvia)
2 rivna vitlöksklyftor
salt och peppar
4 ägg
3 dl havregrädde (ev mer)
150 g riven ost
olja till stekning

Chèvrecrème:
200 g chèvre (jag använde bredbar getost på burk)
1 dl crème fraîche
salt och peppar

1. Sätt ugnen på 200 grader. Mixa alla ingredienser till pajskalet i en matberedare. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Jag var tvungen att använda ca 1 dl vetemjöl för att degen inte skulle fastna på mina fingrar i stället för i formen. Det går säkert lika bra att öka lite på receptets angivna mjölmängder.

2. Förgrädda skalet ca 15 minuter i ugnen.

3. Skala lök, rotfrukter och rödbetor och skiva grovt. Stek alltsammans i olja i en stekpanna. Strö över timjan, salt och peppar. Fördela grönsaksblandningen i det förgräddade pajskalet.

4. Vispa ihop ägg och grädde och häll blandningen över grönsakerna. Toppa med den rivna osten, strö eventuellt över lite extra timjan och dra några varv med svartpepparkvarnen. Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter.

5. Chèvrecrème: Mosa eller mixa ihop chèvren med crème fraîche. Smaka av med salt och peppar.










Kommentar: Jag var som sagt tvungen att använda vetemjöl för att få degen att lossna från mina fingrar. I övrigt var pajskalet jättegott. Mina rödbetsbitar var i grövsta laget så gör ganska små bitar så blir slutresultatet snyggare. Jag använde morötter, polkabetor, palsternacka, bönor, mangold och jordärtskocka i fyllningen: allt från eget land. Pajen är mycket mättande och är i mumsigaste laget med getostcrèmen till! Så gott!

Om du är sugen på fler rätter med rödbetor så finns här några godingar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar