Plommonpaj på färdig chokladdeg

fredag 8 september 2017



Eftersom vårt Padarak-plommonträd ger extra mycket skörd i år så har jag gjort olika varianter på plommonpaj i minut och parti. Jag brukar göra Romtopf (ljuvligt god inläggning i rom) av mörka plommon de åren vi drunknat i sådana. Men i år finns det inte en tillstymmelse till dessa mörka plommon i träden så det är de gula skönheterna som gäller. De är jättegoda att äta som sådana och det skulle bli fin sylt/marmelad/chutney/likör av dem. Här kommer ett snabbt recept som är gjort med färdig chokladpajdeg. Plommon och choklad passar extra bra ihop. Och lämna inte bort kardemumman! Om du vill ha din paj söt så lägg till mer socker. Den här varianten är i mitt tycke lämpligt söt men jag kan tänka mig att de flesta vill ha lite mer sötma i sin paj.

Ingredienser:
1 djupfryst paket med chokladdeg (jag använde Myllyn Paras)
ca 5 dl urkärnade och halverade plommon
1/2 dl ouzo/rom/konjak
1/2 tsk äkta vaniljpulver
1-2 msk äkta vaniljsocker
1-2 tsk malen kardemumma
1/2 dl hackade nötter
1 dl björnbär(eller mer)
farinsocker

Mascarpone + lönnsirap

1. Tina degen enligt förpackningens anvisningar.

2. Kärna ur plommonen under tiden. Lägg dem i alkoholen(du kan förstås helt lämna bort den) tillsammans med vanilj, kardemumma och nötter.

3. Smörja en pajform (fast det står på pajdegspaketet att formen inte behöver smörjas så gör det ändå för min deg fastnade!) Bred ut degen i formen med fingrarna. Häll i plommonblandningen och fördela björnbären utanpå. Strö till sist på så mycket farinsocker du vill: jag använde bara en dryg 1/2 dl.

4. Sätt in i 180 grader varm ugn i ca 35-40 minuter. Servera pajen kall/avsvalnad tillsammans med mascarpone, vispgrädde eller glass. Pudra över lite florsocker inför serveringen.















Kommentar: Assistenten gillar också plommon och är duktig på att plocka dem från marken, äta försiktigt och spotta ut kärnan. Jag garnerade den färdiga pajen med färska björnbär då de nu  äntligen börjar bli färdiga. Vi tyckte att den inte så söta plommonfyllningen var väldigt god tillsammans med den i mitt tycke mycket söta pajdegen. Och mascarpone blandad med lite lönnsirap var perfekt till. En lyckad liten kaffestund utomhus i rätt så bra väder. Solen lyste med sin frånvaro men den solgula pajen kompenserade ganska bra. Det var en galet god plommonchokladpaj måste jag säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar