Squashterrin - en festligare squashrätt

tisdag 12 september 2017



Vi odlar squash/zucchini varje sommar och brukar få riklig skörd ... men i år blev den bara lagom. En del går till hundgröten och till vardags brukar jag oftast snabbsteka squashtärningar med lök, vitlök, örter och kryddor. Gott, bara man steker dem snabbt på hög värme så de blir bruna och knapriga. Den här terrinen åt jag första gången i Frankrike på en liten provencalsk restaurang. Där kallas den "pain de courgette", dvs. squashbröd. Den är mycket mild i smaken och går därför att kombinera med de flesta rätter. Kom ihåg att faktiskt salta och krydda extra mycket och låt den färdiga terrinen vila i kylen åtminstone över natten. Den blir nästan godast om man snabbt steker skivorna i lite olja/smör och strör flingsalt och svartpeppar över vid serveringen.

Till en avlång terrin/kakform behöver du:
600-700 g squash
3 stora gula lökar
(+lökblast)
olivolja
6-7 ägg
1 msk Maizena
1 msk vatten
salt
svartpeppar
 timjan (jag använde färsk mynta denna gång)
1 klyfta vitlök (eller mer)
1 knippe persilja

1. Skär squash och lök i små tärningar. Fräs detta med lite olivolja i en kastrull tills löken är blank men inte brynt. Riv ner vitlöken och låt svalna.

2. Vispa ihop äggen. Rör ut Maizenan med vattnet och vispa ned. Smaksätt med salt, peppar och timjan. 

3. Blanda äggsmeten med grönsakerna och rör ned den hackade persiljan (och myntan). Slå allt i en lättsmord form. Ställ formen i vattenbad och grädda i 175 grader mitt i ugnen ca 45 minuter, eller tills äggsmeten stannat. Låt den kallna innan den försiktigt vänds upp och skivas.









Kommentar: En tomatsallad med citron, dragon, gräslök, salt, svartpeppar och olivolja passar bra till. Jag stekte också lite blandsvamp som var otroligt gott till terrinen. Jag kan tänka mig att fisk i alla former också fungerar. I Frankrike serveras terrinen som en kall förrätt tillsammans med tomatsalladen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar