Plommonkaka med havregryn

söndag 10 september 2017



Här bjuder jag på ytterligare ett smarrigt bakverk med plommon. När jag satte i gång med bakningen var jag rätt så osäker på hur havregrynen skulle bete sig i kakan. Experimentet utföll till belåtenhet, så varsågoda: ännu ett recept med plommon!

Ingredienser:
5 ägg
2,5 dl strösocker

200 gr smält smör

1 dl mandelmjöl
2 dl vetemjöl (glutenfritt)
1,5 dl havregryn (glutenfria)
1 tsk bakpulver
3 tsk äkta vaniljsocker

plommon, halverade och urkärnade 

1. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt.

2. Blanda turvis ner det smälta avsvalnade smöret och mjöl-bakpulverblandningen.

3. Häll smeten i en bakplåtspapperbeklädd ugnsform och fördela plommonhalvorna utanpå. Jag blandade mina halvor med lite gul chilisylt (recept på kommande) innan jag hällde dem i smeten.

4. Sätt in plåten i 200 grader varm ugn och låt stå inne ca 20-25 minuter. Testa med en baksticka att kakan är torr.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar