Squashtacos + annat squashigt

söndag 19 augusti 2018



När köksträdgården och matkällaren svämmar över av squash då måste man vara kreativ för att få lite omväxling i allt squashätande. En del drunknar behändigt i hundgröten, några blir hasselbackssquash, ibland gör jag en tian eller thailasagne. En lite festligare och mer invecklad rätt är den här squashterrinen. När jag har bråttom skär jag ovala skivor som jag grillar och äter med en örtolja eller steker squashkuber i smöroljeblandning och kryddar med allt mellan himmel och jord. Tunt skivade små exemplar är goda råa i sallader. Det här tacosreceptet hittade jag i K-affärens Mattidning nyligen och det lät så lockande att jag var tvungen att testa. Och vet ni vad? Det blev en ny favorit i all sin enkelhet. Fyllningen kan varieras i det oändliga. Jag tog lite rester av grillad flank, avokado, grillad batat och chilimajo.

Ingredienser för 4-6 portioner:
500 g squash (jag använde gul och grön)
1/2 tsk salt
1 stort ägg
1 dl riven Parmesan
1/2 dl (glutenfritt) skorpmjöl
1/2 dl finhackad koriander eller persilja
1/2 tsk svartpeppar
1 tsk malen gurkmeja (fanns inte i det ursprungliga receptet)

1. Riv squashen grovt. Lägg den rivna squashen i hålsil, blanda ner saltet och låt rinna av i ca 10 minuter. Krama  sedan ur så mycket vätska som möjligt. 

2. Sätt till ägg, parmesan, skorpmjöl, örter, svartpeppar och gurkmeja. Blanda ihop och forma 10 stycken tunna plättar på bakplåtspapper. Du behöver 2 ugnsplåtar.

3. Stek i 225 graders ugn ca 10 minuter eller tills plättarna fått lite färg.

4. Fyll dem med vad du önskar och vik ihop. Så gott och vackert. Använd bestick så går det lättare att äta dessa tacos.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar