Superba squashflan à la Mimi

måndag 27 augusti 2018



Känner du till den franska matbloggen "Manger"? Bakom den finns den ljuvliga Mimi Thorisson i vars ådror det flyter bland annat kinesiskt och franskt blod. Hon är vacker som en dag och bor på den franska landsbygden i Médoc i ett stort gammalt hus med en massa söta barn och ännu fler söta hundar. Hennes isländske man är fotograf och bilderna i bloggen är rent ut sagt inte från denna värld. Helt magiska. Ta en titt så förstår du vad jag menar. Mimi skriver bloggen på engelska men för tillfället satsar hon mer på de lyxiga matkurserna hon arrangerar i sitt underbara hus på landet. Hon gör också matprogram i tv, har gett ut några kokböcker, har en bakgrund som modell och bor delvis i Italien.
De här "flanen", små pajer gjorda i muffinsformar, är enligt min man det bästa jag gjort av squash. Jag instämmer delvis. Här kommer receptet.

Ingredienser för ca 10-12 små pajer:
2 medelstora squash, tunt skivade på mandolin och delade i halvcirklar
5 ägg
4 msk Maizenamjöl/potatismjöl
2 msk färskpressad citronsaft
en handfull finhackad mynta
150 g riven ost, emmental eller gruyère (jag använde hälften Västerbotten och hälften emmental)
2 schalottenlökar, finhackade (jag bara skivade dem tunt på mandolinen)
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
1/2 tsk muskot (jag ersatte den med gurkmeja)
salt och svartpeppar

1. Avlägsna det mjuka innanmätet (frön + trådig massa) från squashen. Skiva tunt och dela i halvcirklar. Hetta upp 2 msk olivolja i en stor stekpanna och fräs squash, lök och vitlök några minuter tills de får lite färg.

2. Vispa ihop äggen och maizenan i en stor bunke. Sätt till den rivna osten, muskoten/gurkmejan, salt och peppar. 

3. Sätt till squash-lökblandningen, citronsaften och den hackade myntan. Blanda om försiktigt. Kontrollera sältan!

4. Häll smeten i en smord muffinsplåt. Baka i 180 graders ugn ca 20 minuter, tills färgen är gyllene. 















Kommentar: De här små pajerna är godare kalla, tyckte vi. Då framträder alla smaker bättre. Kom ihåg att salta tillräckligt. Mynta och squash är en klassisk fransk kombination, som är fantastiskt god. Västerbottenosten gav en lite kraftigare smak åt pajerna, vilket vi gillade. Jag brukar bjuda dessa flan som tillbehör/sidorätt i stället för potatis. Nu senast på en damlunch till kycklingsaltimbocca och haricots verts. 
 Under etiketten "squash" finns ett antal övriga aktuella recept!

Bon appétit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar