HUNDGRÖT

onsdag 15 februari 2017


Min assistent och bästa vän har en enorm aptit och det går åt ganska mycket hundgröt varje vecka. På uppfödarens inrådan får hon en gröt som består av grötris, havregryn, grönsaker, kött och olja. Ibland tillsätter jag fullkornsmakaroni, ägg och de gröna fiberresterna som blir kvar då jag gör mina gröna juicer.  Det finns ju också en färdig grötblandning för hundar som man kan använda. Jag blandar i en liten mängd torrfoder när gröten serveras och sen vankas det surmjölk till efterrätt. Det hörs slurps några gånger och så är matskålen tom. Det går i rekordfart för Bany är en labrador.



Ingredienser:
4 dl grynblandning(Oscar à la carte som består av korn, havre, ris, hirs, bovete och linfrö)
2 liter vatten
1-2 påsar blandade djupfrysta grönsaker/eller färska i bitar
(3-4 dl rester från juicern: innehåller vanligtvis spenat, broccoli, selleri, gurka, äpple, päron)
500 g Oscar kött- och viltfärs/vanligt malet kött/kokt kött
1 dl olja

Skölj grynblandningen under rinnande vatten. Koka upp vattnet och häll i grynen och låt koka i ca 25 minuter och tillsätt sedan grönsaksresterna och grönsakerna. Efter ca 5 minuter i med köttet och låt koka ännu några minuter; sammanlagda koktiden för gröten ca 40 minuter. Blanda till sist i oljan. Gröten kan också tillredas i ugnen. Instruktioner på påsen.

Här är gröten strax klar och sedan ska den förvaras kallt. Jag brukar koka en större sats och djupfrysa hälften. Behändigt.
Nu svälter jag strax ihjäl mami...får jag ta för mig snälla?
Varsågod!


Slut! Ett sista varv med tungan runt skålen ifall man missat nåt så behöver mami inte diska den heller. Tack, det var smarrigt! Nu vill jag ut i solen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar