Rödbetspasta med chorizo-grönsakssås + vintips

måndag 5 februari 2018



Häromdagen fick jag syn på ett paket rödbetspasta i en kökslåda. Datumet hade gått ut för länge sen men torrpasta brukar hålla rätt så länge och jag gillar inte att slänga mat så jag bestämde mig för att använda den själv och inte göra hundmat av den. Jag hittade spetspaprika, spenat, broccoli, schalottenlök(egenodlad), vitlök, bladselleri, chorizo, halloumi och svarta oliver när jag letade i skåp och skafferier. Det låter väl smaskigt? Åtminstone hör de till mina favoriter. Är det någonting du inte är så förtjust i kan du naturligtvis byta ut det.

Ingredienser för 2-3 personer:
100-120 g chorizokorv i mindre bitar
2 stora vitlöksklyftor, hackade
2 selleristjälkar i bitar
3 schalottenlökar i bitar
1/2 stor spetspaprika i ringar
2 nävar färsk spenat
ett broccolihuvud i bitar, ångkokt
halloumi, grillad
svarta oliver
havregrädde med löksmak
chilisalt
svartpeppar

rödbetspasta (ekologisk speltspagetti)

1. Skär halloumin i tärningar och grilla eller stek dem snabbt.

2. Stek chorizobitarna utan fett i en stekpanna(de avger en hel del fett), sätt till lök, vitlök och rör om 2 minuter. Sätt sedan till selleri och paprika och rör om och stek i några minuter. Till sist i med spenaten och blanda väl och stek ännu i några minuter. Sätt till lite havregrädde och blanda. Krydda med salt och peppar men kom ihåg att oliverna och halloumin innehåller mycket salt.

3. Koka pastan enligt paketets anvisning. Om du vill kan du hälla litet av kokvattnet i pastasåsen.

4. Häll pastan i såsen och blanda.

5.  Portionera och sätt till ångkokt broccoli(också stammen bör användas), oliver och grillade halloumitärningar.






Vi drack detta spanska Tempranillo-vin från Rioja Alta till maten och blev helt förtjusta i smaken. Fylligt, bärigt, fruktigt, rökigt, örtigt var omdömet. Behaglig lite rökig eftersmak. Mjuka tanniner. Enligt etiketten passar vinet till nästan vilken mat som helst men rekommenderas till långkokta, örtiga kötträtter. Fastän det är fylligt  är det också utmärkt att smutta på utan tilltugg. Ny favorit! Och kostar endast 11 euro!


Här hittar du fler smarriga pastasåser: 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar