Pulled chicken thai

lördag 3 februari 2018



På torsdagen blev vi överrumplade av den häftiga snömängden som plötsligt vällde ner här i sydvästra Finland. Och jag hittade förstås inte snöskyffeln och inga spadar heller för den delen. Så det tänkte bli panik. Dessutom hade jag vakat med assistenten liggande på mig flåsande och dräglande föregående natt. Hon är en gammal dam som börjar inbilla sig att hon hör saker och ting. Visst är det ju mycket knakande i ett gammalt trähus där också mössen ibland dansar i mellan -väggarna och -taken.
Till huvudsaken, alltså en mycket god kyckling tillagad i ett kryddigt asiatiskt bad i slow cookern. Det går naturligtvis lika bra att använda en vanlig gryta och sätta in den i ugnen. Tillagningstiden blir då ungefär hälften av tiden i slow cookern. Och du kan öka på såsmängden om du vill. Köttet blir saftigt och mört och smakar mums med mycket lite besvär. Jag kokade nudlar som jag lade i botten på sopptallrikar. Om man vill kan man lägga till  grönsaker.

Jag använde:
1,6 kg lårben av kyckling (Atria)

2 burkar coconut cream (Blue Dragon)
2 msk röd currypasta
saften av en stor lime
1/2 dl sweet chili
1-2 msk chilisalt
1 msk soja
1 tsk citrongräspasta
2 tsk kaffirlimepulver
1 torkad stark mortlad chili

Jag blandade alla ingredienserna och placerade kycklinglåren i crock poten och hällde på såsblandningen. Sedan ställde jag pottans termostat på hög värme i 6 timmar. Under tiden städade jag och tog en promenad med assistenten. Efter 6 h var kycklinglåren så möra att jag lätt kunde avlägsna köttet från benen. Jag blandade köttet med såsen och lät det stå och dra i sig alla goda smaker i några timmar. Jag kollade också smakernas symfoni. Jag kokade breda  risnudlar, lade dem i djupa tallrikar och portionerade kycklingsåsen över. Jag dekorerade med  hackade salta jordnötter och färsk koriander. Jag glömde den färska röda chilin (mest för färgens skull). Fantastiskt gott var omdömet! Och följande dag om möjligt ännu godare. Perfekt  vintermat och comfort food med lite/mycket hetta! Smaklig spis!











Om du vill få mina recept genast de publiceras är det behändigast att gilla Landebistros Facebook-sida eller följa bloggen på Bloglovin'. Naturbilderna är tagna från Landebistros brygga för två dagar sedan.

På min blogg finns det en mängd varierande kycklingrecept. I synnerhet den vietnamesiska pho-soppan med kyckling är aktuell eftersom vietnamesernas nyår infaller den 3 februari. Testa den!http://forreliini.blogspot.fi/2017/02/pho-soppa-med-kyckling.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar