Fastlagens höjdpunkt - Ärtsoppa + varm punsch

söndag 11 februari 2018



Ärtsoppa finns inte ofta på menyn här i huset. Men då jag sätter igång med ärtsoppskok måste det innehålla basturökt kött, lök, vitlök, morötter och god buljong. Och naturligtvis ärter och lite kryddor. Vanligtvis gör jag en jättestor sats i en tio liters kastrull och djupfryser det mesta. På svenskt manér ska man ju dricka varm punsch till ... det kanske man inte gör till vardags men då man firar fastlag hör det absolut till. Och helst av allt ska ärtsoppan ju inmundigas utomhus i trevligt sällskap mellan lekar och aktiviteter. Det gjorde vi i dag ... men utan lekar och större sällskap. Det är inget fel på att avnjuta god mat på tu man hand heller!

Ingredienser:

1 kg torkade ärter (ekologiska)
ca 5 liter vatten
växtbuljongtärningar enligt smak och tycke (ekologiska)
havssalt
1-2 gula hackade lökar
2 stora morötter i små bitar
3-4 lagerblad
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
grisrygg, ca 600 g
rökt grisbog, 1kg med ben (2 st)
oregano/mejram/timjan (torkad)
svartpeppar
libbstickssalt

1. Blötlägg de torkade ärterna över natten. Släng vattnet och koka upp ärterna med nytt fräscht vatten. Jag har läst att man undviker gasbildning på detta sätt. Jag kan inte garantera att det stämmer.Sätt till buljongtärningarna och lite (grovt) havssalt. Sätt också till lök, vitlök, morötter, lagerblad. Placera grisryggen (eller vilket kött du nu har) i soppan. Låt koka tills ärterna blir mosiga, ca 2-3 timmar. Jag hade två hela rökta grisbogar som jag lät koka med i 15 minuter för att ge den rökta smaken (som jag älskar) åt soppan. Jag lyfte sedan bort dem, avlägsnade skinnet och skar köttet i bitar och sparade dem för att sätta i soppan senare. Grisryggen fick koka med helat tiden för att bli riktigt mjuk.

2. När det återstod ca 15 minuter av koktiden hällde jag i oregano, svartpeppar och salt (vid behov) samt det rökta köttet. Grisryggen tog jag upp, avlägsnade den feta kappan och skar resten av köttet i bitar och lade tillbaks i soppan. (Den feta kappan blandade jag i hundgröten.) Jag kontrollerade smakerna och lät soppan vila i matkällaren till nästa dag. Jag tycker den smakar bäst när man värmer den och äter först nästa dag. Var och en väljer om man vill blanda senap eller någonting annat i sin soppa. Vi experimenterar med att odla lite spännande örter för tillfället och jag valde att dekorera med skott av svartsenap och små krasseblad. Modern upgrade av klassisk ärtsoppa! Även om Bellman roterar i sin grav!








 Landebistros vinterörtagård, härliga egna örter att smaksätta och dekorera maten med. Största utmaningen är att komma ihåg att vattna.


Trevlig fastlag ... nu borde fastan börja ... men assistenten verkar lite förskräckt vid tanken ... så jag tror vi hoppar över fastan i år!

2 kommentarer:

  1. Så gott med ärtsoppa ibland! Ännu några knep mot gasbildande ärter. Brukar lägga med nån tsk matsoda i vattnet som de står i över natten. Häller bort och byter med nytt (precis som du). Har läst att matsodan på nåt vis binder "det gasbildande". Sen kokar jag upp ärterna och
    skummar bort skummet och så mycket som möjligt av ärtskalen innan lök och allt annat läggs till (så som min mamma lärt mig...). Brukar bli bra soppa. Fina vinterörter du odlar! Här blir det tillsvidare bara affärens färska, men egna torkade. Men snart snart kan fönsterbrädesodlingarna börja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips Monica! Låter bekant. Och det verkar som om knepet med att byta vatten fungerade. Magen verkar helt normal...lite stinn bara. Det känns lite mer våraktigt med egna örter och det är ganska intressant att följa med vad som gror och hur det växer! Testar lite asiatiska varianter som inte kan köpas i butiken.

      Radera