Kryddiga blomkålsbuketter

fredag 16 februari 2018



Blomkål är en mångfacetterad grönsak som kan användas i vilken form som helst. Råa buketter i kallt saltvatten som drinktilltugg, som så kallat råris, i pizzabotten, i soppor och gratänger, i mos och puréer, helt huvud gratinerat i ugn, grillat i skivor osv. Här testade jag att använda gurkmeja för att få en vackrare färg på ugnsblomkålen. Ingredienserna var oplanerade så är inte 100% säker på mängderna men smaka och pröva dig fram till en blandning som faller dig i smaken. Rätten blev en stor favorit hos oss. Lämpligt med sting och angenäm blandning av sött och salt. En vinnare!


1 stort blomkålshuvud
2-3 msk lönnsirap
2 msk srirachasås
1/2-1 msk malen gurkmeja
3-4 msk olivolja
1 tsk svartpeppar
1 msk sesamfrön
1 msk soja

1. Jag skar små buketter av blomkålshuvudet. Jag tog också tillvara de vackra hälsosamma gröna bladen. Stammen fick koka med i hundgröten.

2. Jag blandade samman alla ingedienser till såsen och avsmakade den. Sedan hällde jag blomkålsbuketterna i såsen och blandade om ordentligt. Jag hällde ut allt på en ugnsplåt klädd med bakplåtspapper. Jag lät dem marinera i såsen i ca 15 minuter innan jag satte in plåten i 200-225 grader varm ugn. Resultatet blir bäst om du ser till att bitarna inte rör vid varandra. Jag lät dem stå inne i ca 15 minuter. Under tiden wokade jag snabbt de gröna bladen så de mjuknade lite. Om de ryms med på plåten så kommer du lättare undan.










Jag älskar blomkål i alla former och har tidigare gjort lite varierande grejer här på bloggen. Jag kan varmt rekommendera dem alla!





Skön helg och smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar