Asiatisk rimningslag till kyckling

lördag 14 oktober 2017



Tidigare har jag haft problem med att få till den rätta sältan när jag tillreder hela kycklingar. Därför blev jag glatt överraskad när jag testade den här rimningslagen på två vårkycklingar. Den fungerade perfekt och kycklingarna smakade svagt av de asiatiska kryddorna som fanns i lagen. Så i fortsättningen kommer jag att använda den här metoden. Innan kycklingarna åkte in i ugnen fyllde jag dem med palsternacka, kinesisk selleri, mangold, äpple, svamp och vitlök. Du kan naturligtvis fylla dem med vad du vill och tycker att passar ihop med de asiatiska smakerna. Och kom ihåg att påbörja processen en dag innan du tänker äta/bjuda på rätten!

Till rimningslagen behöver du:
1 liter vatten 
80 g salt
80 g socker
5-7  skivor färsk ingefära
1-2 tsk spiskummin
2-3 tsk korianderfrön
1 tsk sichuanpeppar
2 tsk vitpepparkorn

Koka upp allt och låt sjuda tills socker och salt löst sig. Låt lagen kallna och lägg sedan ner kycklingen (1 stor eller 2 små vårkycklingar) i lagen. Låt kycklingen ligga i lagen åtminstone över natten men gärna längre.

Jag fyllde vårkycklingarna med en blandning gjord på följande ingredienser:
kokta bitar av palsternacka
kinesisk selleri
mangold
äpple
vitlök
torkad svart trumpetsvamp
Pernod
olja 
salt
peppar

Jag valde palsternacka, selleri, mangold och äpplen eftersom trädgården fortfarande levererar av dem. Pernod-alkoholen använde jag för att den smakar anis och jag tyckte det skulle passa bra ihop med det asiatiska, vilket det också gjorde. Blandningen som du fyller kycklingen med får vara ganska blöt då den torkar lite i ugnen. Du kan  bra lämna bort alkoholen och använda lite mer olja och lite fond i stället. Fritt fram att komponera och ta det man gillar! 





 Jag värmde ugnen till 200-225 grader. Jag bredde ut lite av fyllningen i bottnen på en smord ugnsform och placerade de fyllda kycklingarna utanpå. In i ugnen i ca 30 minuter tills skinnet var lite knaprigt och kycklingarna fått fin färg. Sedan lade jag baconskivor över bröstet och stekte ytterligare i ca 15 minuter. Kollade att kycklingen var genomstekt. Tog upp den ur formen och lät den vila några minuter.







Vi åt kycklingen med fantastiskt goda asiatiska morötter som tillbehör. Receptet kommer i nästa inlägg.
Jag har tidigare rimmat vilt enligt samma metod men i en vanlig saltlag. Om du är intresserad så finns det receptet här


Jag brukar också rimma fisken en kort stund innan jag steker den, den blir så otroligt mycket saftigare på det sättet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar