Choklad- chilikaka & kanderad chili

torsdag 26 oktober 2017



Mycket enkelt chokladkakerecept som alltid lyckas. I det ursprungliga receptet användes katrinplommonpuré (barnmatsburk) och finhackad chili. Den här gången bytte jag ut dem mot min röda chilisylt och resultatet blev mycket bra. Jag har tidigare använt äppelmos blandat med lite mango och chili i fyllningen och det utföll också väl. Så i princip kan du byta ut plommonpurén mot det du råkar ha hemma. Jag ger dig också recept på mycket lättgjord kanderad chili, som jag dekorerade kakan med. Den kanderade chilin är för övrigt supergod på glass.

Till kakan behöver du:
100 g mörk choklad
200 g smör

1-2 röd spansk peppar/chili ( ca 1-2 msk finhackad)
1 liten barnmatsburk katrinplommonpuré (135 g)
eller i stället för chilin och plommonpurén drygt 1 dl chilisylt

3 ägg
3 dl strösocker

3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt

Glasyr:
2 1/2 dl florsocker
3-5 msk vatten 
3-4 msk kakao

1. Sätt ugnen på 175 grader. Bryt chokladen i bitar. Smält smöret i en kastrull på låg värme. Lyft kastrullen från värmen och rör ner chokladen och blanda tills den har smält.

2. Dela, kärna ur och finhacka chilin. Blanda ner den i katrinplommonpurén.

3. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ihop chokladsmörblandningen med katrinplommonpurén. Alternativt om du använder chilisylt så rör du ner den nu. Vänd ner äggsmeten.

4. Blanda mjölet och bakpulvret. Sikta ner mjölblandningen i chokladsmeten och blanda ordentligt. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter. Låt svalna.

5. Blanda ingredienserna till glasyren och bred den på kakan. Dekorera med kanderad chili.

Jag ger dig två varianter på kanderad chili. Den första är mer som godis och den andra är stark och härlig i synnerhet på glass!

Kanderad chili 1:
2 röda chilin
1 dl socker
1 msk vatten

Dela, kärna ur och finstrimla chilin. Smält socker med vatten i en kastrull. Låt koka tills karamellen är gyllenbrun. Tillsätt chilin och vänd runt i karamellen. Ta upp den och lägg på bakplåtspapper. Låt kallna.

Kanderad chili 2 (receptet stulet från Chililovers.nu):
chilifrukter
2 dl äppelcidervinäger
7 dl socker
0,5 dl vatten

Ta på dig ett par engångshandskar. Skiva upp chilin i skivor eller halvor. Avlägsna alla frön. Lägg chilin i en ren glasburk med lock. Chilin drar ihop sig vid kanderingen så fyll burken till brädden. Blanda ihop äppelcidervinäger, vatten och socker i en kastrull. Värm försiktigt tills allt socker löst sig. Häll över blandningen i burken med chili. Förslut locket och låt svalna.





Kommentar: Jag använde lemon drop chili och en röd tjock och lång chili som jag har tappat namnet på. Jag gjorde två burkar: en med gula och en med röda chilin. Det är mycket socker i lagen så jag tror att de håller i en evighet i kylskåpet. Lagen räckte till de två burkarna på bilden. Den kanderade chilin 1 har jag gjort tidigare. Den rekommenderar jag om du vill ha en vackrare ätlig dekoration. Chilinördarna ska absolut göra nr 2.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar