Ras el hanout-anka, rotsaker, linser & friterad salvia

torsdag 7 mars 2019




Smaksensationerna i Marrakech gör sig fortfarande påminda varje gång jag huserar i köket. Min skatt av kryddor inköpta på resor är alldeles för stor, men har den fördelen att det är lätt att nyskapa gamla godingar genom att byta ut lite kryddor. Till den här marockanskinspirerade rätten valde jag ras el hanout, spiskummin, harissa och gurkmeja. Och jag insåg samtidigt att det är hög tid att vårstäda bland kryddorna och slänga en del som antingen blivit för gamla eller som jag av någon orsak inte är så förtjust i. Det kommer att bli svårt för den samlare som jag är!

Ingredienser till ankan:
2 ankbröst
2 tsk ras el hanout
(1 tsk torkat smulat apelsinskal)
saften från en apelsin (eller mer)

Snitta rutmönster i skinnet på ankbrösten. Gnid in ras el hanout kryddan på båda sidorna. Låt vila en halv timme. Du kan förbereda rotsakerna under tiden. Så här tillreder jag de perfekta ankbrösten. Apelsinsaften häller jag på innan brösten åker in i ugnen. Ös med saften åtminstone en gång och häll den karamelliserade skyn över de färdiga brösten.


En plåt med ugnsgrönsaker:
tvättade, oskalade jordärtskockor i lämpliga bitar
sötpotatis i lämpliga bitar (med eller utan skal)
rödlök i klyftor
1-2 tsk spiskummin
1-2 tsk harissa/pimentón
1-2 tsk gurkmeja
salt enligt smak och tycke
olja

färska salviablad 
olja till friteringen

Jag blandade kryddorna med oljan och hällde över grönsakerna och blandade om. Jag satte in plåten i 200 grader i ca 20 minuter. Alldeles mot slutet skruvade jag upp värmen till 225 och övervärme. Jag blandade kokta gröna linser med de rostade rotsakerna. Sedan friterade jag snabbt salviablad i lite olja i ca en minut och garnerade med dem. Om du inte testat friterade salviablad så gör det! Mycket gott och vackert och passar till det mesta!





Gillar du anka? Då kanske du vill testa de här två smarriga varianterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar