Morotssoppa med mango chutney

måndag 4 mars 2019



 Vill du göra världens godaste morotssoppa? Hemligheten är mango chutney. Vi var ett litet gäng som åt soppan senaste sommar i Korpo (Finland) på restaurangen Back Pocket. Restaurangen är enbart öppen under sommarsäsongen och serverar underbart goda och måleriska rätter i en fantastisk miljö. Fine dining för hela slanten. Tummen upp för den unge krögaren William Hellgren, som övergett Stockholm för Korpo. Receptet är hans.

Ingredienser för 4 förrättssoppor:

1/2 gul lök
1 tsk färsk ingefära
1 1/2 vitlöksklyfta
olja
1 kg morötter
1/4 kruka koriander
2 1/2 dl vispgrädde
50 g mango chutney på burk
5 dl grönsaksbuljong
vitpeppar 
salt

1. Skär löken i bitar, skala och riv ingefäran, krossa vitlöken och fräs allt i lite neutral olja i en kastrull.
2. Skala och stycka morötterna och sätt till dem. Häll på så mycket buljong att allt täcks. Koka tills morötterna är mjuka.
3. Häll allt i en matberedare/hushållsassistent/blender, sätt till mango chutney och färsk koriander. Låt maskinen gå tills soppan är helt slät.
4. Häll soppan tillbaka i kastrullen och vispa ner grädde tills konsistensen är till belåtenhet. Avsmaka.



Rostade kurbitsfrön:
 50 g kurbitsfrön
1 msk olivolja
flingsalt

Rosta fröna och saltet i oljan i en stekpanna, tills fröna börjar hoppa och är vackert bruna. 

Turkisk youghurtsås:
50 turkisk youghurt
1/2 dl mjölk
1/2 vitlöksklyfta
vitpeppar
salt

Vispa yoghurten och sätt till mjölk så såsen blir lämpligt lös. Smaksätt med riven vitlök, salt och vitpeppar.

Skeda såsen över den heta soppan, garnera med fröna och om du vill med örtolja och färska örter.


 Kommentar: Jag gjorde en tredubbel sats soppa på hösten.  Hälften fick sonen och andra  hälften djupfryste jag. En vintrig dag när jag funderade på lämplig lunch kom jag ihåg skatten i frysen. Jag hoppade över youghurtsåsen och rostade finhackad chorizo och frön som jag strödde över. Soppan blev en mättande lunchrätt på det här sättet. Örtolja gjorde jag inte denna gång men den tillför soppan det där lilla extra, i synnerhet om du serverar den som förrätt. Rekommenderas varmt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar