Restaurang Winebridge, Tammerfors

onsdag 20 mars 2019



Ett besök på Winebridge i Tammerfors har funnits på min to do-lista en längre tid, men de gånger jag varit i stan har det inte lyckats av en eller annan orsak. Men för några veckor sedan var det dags att avnjuta en försenad födelsedagsmiddag där med ett litet gäng. 

Som namnet säger står vinet i focus på Winebridge och vinlistan är mycket imponerande och är också den mest omfattande i stan. Ägaren Timo Jokinen är högt utbildad på området. Stället öppnar först kl.16 och är perfekt för lite after work till exempel. Vinbistrons inredning är ganska avskalad men inte för kal utan helt ok. Det finns också kabinett för mindre och större sällskap. 

Vi valde deras 3 rätters meny à 39 euro och alla var mycket nöjda. Det serveras också asiatiska tapas och övriga mindre rätter. Menyn förnyas varje månad, vilket jag tycker är ett stort plus. Där arrangeras också temakvällar rätt så ofta med bl.a. vintastingar och kockskola. 

Tyvärr hittade jag ingen information på svenska eller engelska på Winebridges hemsida, men här är den finska



Vi inledde med en god Cava … de vita och röda vinerna vi drack glömde jag tydligen fotografera...men om jag kommer rätt ihåg var de utsökta.


Förrätt: varm chèvresallad.
Den lär ska ha varit god.


Förrätt: Squash och fetaostkroketter med chilimajonnäs
Underbara! Ska försöka åstadkomma liknande på sommaren när det är dags att skörda!


Förrätt: Bouillabaisse (skaldjurssoppa).
Ingen klassisk bouillabaisse men den var väldigt god.



Huvudrätt: Sik meunière, potatispuré, brynt smör och grönsaker.
Mycket god! Lite för smörig men citronen fräschade upp det hela!


Huvudrätt: Argentinsk locro gryta med chorizo, nötkött, majs och potatis.
Karlamat, men god sådan!


Dessert: Crêpes Suzette, dvs. flamberade plättar med Cointreau och apelsinsås.
God klassisk avslutning på denna trevliga middag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar