Inlagda salta citroner à la Zeina

söndag 24 mars 2019



Jag har en gång köpt inlagda, salta citroner för att använda i matlagningen, men jag konstaterade att det inte var min grej och burken blev kvar i kylskåpet något år innan jag slängde den. När vi gjorde kyckling tagine i Marrakech så fick jag på nytt stifta bekantskap med dessa inlagda citroner. Jag var skeptiskt inställd, men det var ju faktiskt just den salta citronen som fick fram det bästa hos kycklingen. Skillnaden var enorm mellan butikens inlagda citroner och dem vi använde. Så nu har jag lagt in egna citroner med chili, salt, kanel och lagerblad. Jag får ge mig till tåls ca en månad, för burken ska helst stå svalt så länge innan citronerna dragit åt sig salt- och kryddsmaken! 


Receptet jag använde kommer från Zeina's kitchen:

5 ekologiska citroner (jag tog 4 stora, fick inte rum för 5 i burken)
1 kanelstång
3 lagerblad
1 chili (om du vill ha hetta)
2 msk olivolja
2 citroner, saft
hett vatten
salt (jag tog grovt havssalt, ca 1 msk per citron + extra att lägga i burken)

1. Diska glasburken ordentligt i hett vatten. (Jag steriliserade också burken.)
2. Tvätta citronerna ordentligt, skär bort den spetsiga ändan på citronernas båda sidor. Skär ett kryss i mitten och bänd isär klyftorna lite och lägg saltet i krysset. Lägg också salt i botten av glasburken. Tryck in citronerna i burken, de ska ligga tätt ihop, inte flyta runt. Lägg även med kanelstången, lagerblad och eventuellt chili. Häll i citronsaften, täck med lite hett vatten och avsluta med olivoljan.
3. Låt stå på en sval och mörk plats minst en vecka (helst 30 dagar för bästa smak). Förvara sedan i kylen. Hållbarhet ca 6 månader.




De inlagda citronerna kan användas i grytor med fisk, fågel, kött och grönsaker. De kan också serveras som tillbehör, gärna då i mindre bitar eller hackade. De piggar också upp en söt dessert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar