Citrontiramisu + vintips

torsdag 31 januari 2019



Den här underbara sötsyrliga desserten fick avsluta lördagens middag i goda vänners lag. Jag gjorde den dagen före så att kexen hann dra till sig citrussaften. Garneringen gjorde jag strax innan serveringen. Om du vill ha en alkoholfri variant så byter du ut limoncellon mot citronsaft. Receptet tog jag från Allt om Mat.
Som förrätt hade jag valt att göra rödbetscarpaccio med laxrullar, som kan göras färdig i förväg och uppskattas av de flesta. Huvudrätten bestod av rådjur: stekrullar gjorda på inre stek och hörnstek och  en hörnstek som jag stekte hel. Alla stekar var mycket små...500g eller mindre. Här och här hittar du förslag till vad man kan fylla dem med om fantasin tryter. Fyllningen gör det fettfria rådjuret mycket smakligare. Såsen gjorde jag på älgfond, rödvin, lök, grönpeppar, enbär, söndersmulad torkad svamp och smör. Som tillbehör i stället för potatis serverade jag Ottolenghis blomkålskaka och ugnsrostade tomater, som båda är favoriter här i huset.



Ingredienser för 8 personer:
2 citroner
1 lime
0,5 dl + 1 dl florsocker
0,75 dl limoncello, citronlikör
3 ägg
2 dl vispgrädde
500 g mascarponeost
2 krm vaniljpulver
200 g savoiardkex

Garnering:
250 g hallon eller andra bär (jag använde en påse djupfrysta blandbär)
florsocker

1. Tvätta citroner och lime noga i varmt vatten och riv av det yttersta skalet. Pressa ut saften. Du behöver 1 dl citronsaft (jag måste pressa 3 citroner) och 2 msk limesaft. Blanda citron- och limesaft med 1 msk rivet citronskal, limeskal, 1/2 dl florsocker och likör.

2. Dela äggen. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa äggulor och 1 dl florsocker vitt och pösigt. Vispa grädden. Vispa mascarponen med äggulevisp och vaniljpulver. Vänd ner den vispade grädden och till sist äggvitan.

3. Doppa hälften av kexen i citronblandningen och lägg dem tätt i en form, ca 18 x 25 cm och 5 cm hög (jag använde svärmors runda glasskål på fot). Bred ut hälften av krämen i ett jämnt lager på de indränkta kexen. Doppa resten av kexen i citronblandningen och lägg dem i formen. (Det blev 1-2 tsk kvar av citronblandningen och det hällde jag över kexen i formen.) Bred över resten av krämen.

4. Täck formen med plastfolie och ställ i kylen 1 dygn.

5. Lägg på bären och pudra över florsocker inför serveringen. (Jag rev också över lite limeskal och garnerade med citronmeliss.)













Ett friskt, lite bubbligt dessertvin passar bra till citrontiramisun och alla desserter med frukt och bär. Vi drack det italienska Moscato d'Astivinet på bilden. Både i smak och doft kan man urskilja syltad citron, persika, äpple och russin. Vinet finns på Alko och kostar ca 8,50 euro för 0,375 l. Servera det väl kylt i likör- eller champagneglas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar