Laxpudding - klassiker

tisdag 22 januari 2019



Jag hade en massa överbliven kallrökt lax, som jag hade hamstrat då den var på specialerbjudande, och som nu måste bli använd så fort som möjligt. Då kom jag att tänka på den här saliggörande puddingen/gratängen som jag gjorde ganska ofta för ett tjugotal år sedan. En gammal klassiker. Nu använde jag purjolök i stället för gul lök, då jag hade mycket av den varan också. Gräddningstiden (om du använder rå potatis) är ca en timme, så du hinner ut och motionera medan puddingen blir klar i ugnen. Använder du kokt potatis blir gräddningstiden ca 15 minuter kortare.

Ingredienser:
400-500 gram gravad eller kallrökt lax
1 kg rå potatis
1 stor gul lök/purjolök
1 stor knippa dill
5 dl kaffegrädde/mellangrädde
3 ägg
svartpeppar
(salt)
smör

Sätt ugnen på 200-225 grader. Skär laxen i ganska tunna skivor. Skär potatisen i tunna skivor.
 Skär löken i tärningar, hacka dillen.
Smörj en ugnssäker form. Varva potatis, lök, lax och dill.  Peppra mellan varven. Fisken är ju ganska salt så eventuellt behövs inget extra salt. Jag saltade lite på potatisen. Översta lagret ska vara potatis.
Vispa ihop grädde och ägg (och lite salt och peppar) och häll över puddingen. Lägg på smörklickar och grädda i ugn ca en timme.
Känn efter med en knivspets/sticka att potatisen är genomgräddad.
Servera eventuellt med skirat smör.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar