Kalkon-, kyckling- eller fläskfilé i sambalgrädde

söndag 13 januari 2019



Den här enkla värmande vinterrätten blir lika uppskattad varje gång. Nu gjorde jag den med kalkonfilé, eftersom det var jultider, men jag har tidigare använt fläskfilé med lika gott resultat. Vispgrädde, crème fraîche och soja blandas med sambal oelek och hälls på köttet. Härligheten får sedan puttra i ugnen rätt så länge. Under tiden kan du fixa till ett gott potatismos och lite tillbehör. Receptet finns här
https://forreliini.blogspot.com/2016/11/grabbarnas-lattlagade-flaskfile.html

Jag kokade skalade mandelpotatisar tillsammans med lite hackad lök i jättesalt vatten. När jag hällt bort vattnet blandade jag ner en påse färsk spenat, som jag hade förvällt i vatten i en minut och finhackat. Jag använde en mosstöt för att mosa allt. Jag värme några dl helmjölk och smälte smöret i mikron. Sedan blandade jag ner mjölken och smöret i moset och använde fortfarande mosstöten. Jag avsmakade med salt och vitpeppar och garnerade med gräslök. Moset blev vackert ljusgrönt av spenaten. Och verkligen gott … men snåla inte med smöret!

Som tillbehör bjöd jag på haricots verts och ugnsrostade tomater



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar