Conchiglioni - fyllda pastasnäckor

fredag 18 januari 2019



Det var ett tag sedan jag gjorde den här superba rätten: Fyllda pastasnäckor på tomatsåsbädd. En vintrig välsmakande italienare. Jag valde att fylla de stora snäckorna med köttfärs, örter, svamp, lök, morot, vitlök, Ricotta och en burk edamamebönor. Men det går alldeles lika bra att använda fisk, kyckling eller enbart grönsaker. Mina anteckningar beträffande tomatsåsen är lite diffusa, så du får smaka dig fram medan såsen puttrar.

Tomatsåsen:
2 burkar tomatkross
2 gula lökar
1 stor grovriven morot
vitlök enligt egen smak
olja
lite socker
ca 1 dl svampspad/vin
2 tsk worcestershiresås
lite grönsaksfond
lite chiligrädde
salt
svartpeppar

Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken  och moroten i oljan utan att de får färg. Häll i de krossade tomaterna, rör om och tillsätt socker och salt. Häll också i svampspadet/vin, lite grönsaksfond och worcestershiresås. Låt koka på låg värme i en kvart. Häll i lite (chili)grädde och avsmaka med svartpeppar och eventuellt mer salt. Om jag kommer rätt ihåg så räckte tomatsåsen bara till den stora formen. Jag hällde lite extra grädde på snäckorna i den lilla formen i stället.




Pastasnäckorna:
1 förpackning stora pastasnäckor (conchiglioni) 250 g (alla gick inte åt)

500 g köttfärs
4 vitlöksklyftor
timjan
rosmarin
ca 100 g Ricotta färskost
1 stor näve torkad Karljohansvamp, blötlagd och stekt i bitar
salt
svartpeppar
riven ost/mögelost

Koka pastasnäckorna enligt anvisningen på förpackningen; men de får vara al dente- eftersom de ännu ska in i ugnen. Häll pastan i ett durkslag, spola den med kallt vatten och låt rinna av.

Pressa ner vitlöken i den råa färsen. Blanda också ner örterna, Ricottan, edamamebönorna och den stekta svampen. Avsmaka med salt och peppar och kanske lite soja/worchestershiresås.

Bred ut tomatsåsen på bottnen av en ugnsform och placera snäckorna tätt intill varandra utanpå. Fyll dem med blandningen och riv parmesanost över. Som du ser på bilden placerade jag en halv körsbärstomat på varje snäcka och i stället för parmesanost satte jag en klick mögelost på hälften av snäckorna. Jag hällde också över chiligrädde (på den mindre formen som saknade tomatsås) efter ca 10 minuter i ugen. Jag lät dem stå i 175-200 grader varm ugn i ca 30 minuter, eftersom jag inte hade förstekt köttfärsen. Du kan täcka dem med folie om de verkar torka för mycket, eller fylla på med buljong eller grädde.








Kommentar: Om du vill kan du bryna köttfärsen och sedan blanda den med de övriga ingredienserna. På så sätt blir tiden i ugnen kortare och rätten torkar inte lika mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar