Potatispaket med ankconfit

torsdag 3 januari 2019



Dessa intressanta paket ingick i vår julmeny och de var väldigt smarriga måste jag säga. Det enda du behöver är lämplig potatis, en burk anklår, lök och lite kryddor. Potatisen ska gröpas ur, köttet från anklåren pillas bort och blandas med lite lökmarmelad och sen paketeras in i potatisen. Det ursprungliga receptet "Pommes de terre farcies au confit de canard" finns här
https://www.marieclaire.fr/cuisine/pommes-de-terre-farcies-au-confit-de-canard,1192613.asp

Ingredienser för 4 personer:
8 ganska stora potatisar
4 confitanklår (konserv)
4 msk lökmarmelad (köpt eller hemmagjord)
2 schalottenlökar
gräslök/annat grönt att dekorera med
några lagerblad
salt 
svartpeppar
hushållsgarn

1. Skala och hacka löken. Öppna anklårsburken och ta till vara 2 msk ankfett. Värm 1 msk i en stekpanna och låt löken smälta långsamt i fettet utan att ta färg.
2. Skölj anklåren under varmt vatten för att avlägsna fettet (jag tog först till vara allt fett jag fick loss och sparade för att t.ex. steka potatis i). Avlägsna skinnet och dra köttet av benen.
3. Blanda ner det rivna köttet med löken och rör i 5 minuter på svag värme. Låt sedan kallna. Sätt till lökmameladen och rör om ordentligt. Salta och peppra. Ställ åt sidan.
4. Skala och tvätta potatisen. Skär bort en hatt: 1/3 av potatisen (se bild nedan). Ta ut innanmätet med en liten kniv eller sked. Innanmätet kan du använda i en soppa eller koka till mos.


5. Fördela köttlökblandningen i de urgröpta potatisarna. Jag saltade och pepprade potatisarna innan jag fyllde dem. Placera hattarna på potatisarna och bind om med hushållsgarn.
6. Värm 1 msk ankfett i en gryta och placera potatisarna tätt intill varandra. Salta, peppra och sätt till lagerbladen. (Jag ställde mina i en ugnsform och stekte dem i ugnen. Jag placerade också en liten klick ankfett på varje potatis.)
7. Täck med lock och låt koka sakta tills potatisen känns mjuk (35-40 minuter) då du sticker en knivspets i hatten. Servera paketen varma. Jag valde att servera dem med min äppelchililökchutney och det var en fullträff. Det är också fräscht med en blandad grönsallad till.



Kommentar: Nästa gång ska jag koka potatisen först i ca 5 minuter så går det lättare att gröpa ur den och koktiden blir lite kortare. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar