Pavlovabakelser

onsdag 9 januari 2019


En härlig marängbakelse fylld med mascarpone, vispgrädde, lime curd och valfria bär/valfri frukt sitter bra som avslutning på en middag. Jag brukar inte göra maränger, men nu hade jag en hel del överblivna äggvitor  i kylskåpet, så jag beslöt mig för att utmana ödet inför den lilla släktmiddagen. Resultatet blev helt ok.

Till 8 st portionspavlovor och lite fler små hattar behöver du:
6 st äggvitor
3 dl socker
1/2 tsk vinäger/citronsaft

1. Häll äggvitorna i en ren och torr skål i rostfritt eller glas. Vispa med elvisp på låg hastighet till en början och höj sedan hastigheten. Vispa tills det bildas mjuka toppar. Tillsätt nu sockret litet i taget och fortsätt vispa. Marängen ska bli glansig. Tillsätt vinägern/citronen.
2. Värm ugnen till 150 grader. Klicka ut marängsmeten på bakplåtspapper på en ugnsplåt. Varje bakelse (jag gjorde 8 st) bör vara ca 12 cm i diameter. Gör en fördjupning i mitten på varje. De små hattarna spritsade jag ut (lite slarvigt tyvärr). Om du vill få vackrare bakelser kan du spritsa ut dem också.
3. Grädda marängerna i ca en timme i nedre delen av ugnen. Öppna ugnsluckan en gång för att släppa ut fukten. Sänk värmen till 100 grader om du vill ha vackert vita maränger och förläng gräddningstiden lite. Låt marängerna svalna helt och hållet och förvara dem i rumsvärme tills du ska fylla dem i sista minuten. Jag bakade mina en dag i förväg men de klarar sig bra i några dagar.






Till fyllningen:
ca 4 dl vispad grädde
1 dl mascarpone
1 dl lemon curd
björnbär
mango
hallon

Jag vispade ner mascarponen och lemon curden i den vispade grädden. Sedan blandade jag ner lite mosad mango, björnbär och hallon. Du kan naturligtvis välja dina favoritbär och din favoritfrukt. Jag fyllde varje bakelse med blandningen och strödde på lite extra bär, citronmeliss och hasselnötsströssel. En liten maränghatt fick bli kronan på verket.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar